Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako věda. 2. Základní pojmy předškolní pedagogiky. 3. Proměny výchovy předškolního dítěte 4. Vývoj institucí předškolního vzdělávání. 3. Vzdělávací program a kurikulum. 6. RVP PV. 7. Pedagogické směry a koncepce předškolního vzdělávání. 8. Současná organizace předškolního vzdělávání v ČR. 9. Alternativní směry předškolního vzdělávání. 10. Potřeby dítěte. 11. Osobnost učitele
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v pedagogické literatuře. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit historické souvislosti vývoje pojetí dítěte a předškolního vzdělávání |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
konspektovat pedagogickou literaturu |
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
-
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují : Eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 1. diel. Ružomberok: KU Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-8084-165-2.
-
TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 2. diel. Ružomberok: Verbum, 2009. ISBN 978-80-8084-496-7.
|