Lecturer(s)
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Pedagogy as a science. 2. Concepts of pre-school pedagogy. 3. Changes in pre-school child education. 4. Development of preschool education institutions. 5. Educational program and curriculum. 6. RVP PV. 7. Education guidelines and preschool education concept. 8. Present organization of pre-school education in the Czech Republic. 9. Alternative ways of preschool education. 10. The needs of the child. 11. The personality of the teacher
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Students' portfolio
- Preparation for an examination (30-60)
- 20 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 12 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Skills |
---|
to oriente in pedagogical literature |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to explain key pedagogical concepts |
to explain the historical context of the development of children's concepts and pre-school education |
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
to characterize the organization of pre-school education |
to describe the basic principles of selected alternative pedagogical trends in preschool education |
to characterize the needs of the preschool child |
Skills |
---|
to create digest from pedagogical literature |
to present knowledge gained in literature in both written and spoken form |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Textual studies |
Skills |
---|
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Test |
Oral exam |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
-
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují : Eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 1. diel. Ružomberok: KU Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-8084-165-2.
-
TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 2. diel. Ružomberok: Verbum, 2009. ISBN 978-80-8084-496-7.
|