Course: Pre-school Pedagogy

« Back
Course title Pre-school Pedagogy
Course code KPG/PPG1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Pedagogy as a science. 2. Concepts of pre-school pedagogy. 3. Changes in pre-school child education. 4. Development of preschool education institutions. 5. Educational program and curriculum. 6. RVP PV. 7. Education guidelines and preschool education concept. 8. Present organization of pre-school education in the Czech Republic. 9. Alternative ways of preschool education. 10. The needs of the child. 11. The personality of the teacher

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Students' portfolio
  • Preparation for an examination (30-60) - 20 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 12 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Skills
to oriente in pedagogical literature
learning outcomes
Knowledge
to explain key pedagogical concepts
to explain the historical context of the development of children's concepts and pre-school education
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education
to characterize the organization of pre-school education
to describe the basic principles of selected alternative pedagogical trends in preschool education
to characterize the needs of the preschool child
Skills
to create digest from pedagogical literature
to present knowledge gained in literature in both written and spoken form
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Self-study of literature
Textual studies
Skills
Self-study of literature
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Test
Oral exam
Skills
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
  • Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
  • Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují : Eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
  • Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  • Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.
  • Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
  • TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 1. diel. Ružomberok: KU Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-8084-165-2.
  • TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 2. diel. Ružomberok: Verbum, 2009. ISBN 978-80-8084-496-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter