Předmět: Předškolní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika
Kód předmětu KPG/PPG2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Legislativa předškolního vzdělávání. 2. Práva dítěte. 3. Profesní etika. 4. Profesní kompetence předškolního pedagoga. 5. Sebereflexe jako součást profesního rozvoje. 6.-7. Předškolní vzdělávání ve světě. 8.-9. Inopvace v předškolním vzdělávání. 10. Spolupráce rodiny a školy. 11. Zápis do 1. třídy ZŠ, školní zralost a připravenost. 12.-13. Aktuální otázky předškolního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
Odborné dovednosti
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat možnosti spolupráce mateřské školy s rodinou a dalšími partnery
vysvětlit organizační, legislativní a pedagogické aspekty přechodu z MŠ do ZŠ
charakterizovat systémy předškolního vzdělávání ve světě
popsat legislativní rámec předškolního vzdělávání v ČR
vysvětlit etické aspekty profese učitele
Odborné dovednosti
vybrat, navrhnout a zdůvodnit aplikaci prvků alternativních či zahraničních modelů do praxe běžné MŠ
samostatně vyhledat informace o dění v oboru a prezentovat vlastní názor
aplikovat znalost práv dítěte a etických aspektů profese učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
  • Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5.
  • Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
  • Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní