Předmět: Pedagogická propedeutika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická propedeutika
Kód předmětu KPG/PPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Méner Jindřich, JUDr.
Obsah předmětu
Pedagogika jako věda o výchově Výchova jako pedagogicko-psychologická kategorie Vývoj pedagogického myšlení Významné osobnosti české a světové pedagogiky Pedagogické směry 20. století, jejich filozofická a psychologická východiska Alternativní školy Cíle ve výchově a vzdělávání Postavení vychovávaného a vychovatele ve výchovně vzdělávacím procesu, pedagogická komunikace a vedení výchovně vzdělávacího procesu. Motivace ve výchově a vzdělávání Hodnocení a jeho význam pro výchovu a vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se základní znalost společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva společenských věd
Výsledky učení
studenti budou znát základní pedagogické pojmy a kategorie (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky apod.), dále budou znát významné osobnosti ve vývoji České i světové pedagogiky a základní pedagogické směry. Studenti porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 4., rozšířené vyd. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
  • Kolář, Zdeněk. Úvod do studia pedagogiky. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-135-6.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Štverák, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-489-6.
  • Vašutová, Jaroslava. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky pro vzdělavatele učitelů. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-97-8.
  • Vorlíček, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr