Předmět: Pedagogická praxe souvislá 1. stupeň

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe souvislá 1. stupeň
Kód předmětu KPG/PPS1S
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím školy, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků. 6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, dokumenty ředitele školy. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima, ...). 8. Prvky kooperace ve výuce, projektová metoda. Využívání mezipředmětových vazeb a integrované tematické výuky. 9. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru. 10. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 11. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 12. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 160 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR
vymezit základní strukturu RVP ZV
jmenovat základní dokumentaci třídního učitele
Odborné dovednosti
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí
konzultovat pozorované jevy s učitelem praxe
používat aktivizační metody, různé organizační formy, rozmanité hodnocení práce žáků
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí, komunikovat s rodiči žáků
organizovat mimoškolní aktivity a zájmovou činnost
Výsledky učení
Student plánuje a realizuje výuky
Student vytváří prostředí pro aktivní učení
Student reguluje procesy učení žáků
Student hodnotí a reflektuje práci žáků
Student reflektuje výsledky výuky
Student se podílí se na rozvoji školy a spolupráci s kolegy
Student komunikuje a spolupracuje s rodiči a širší veřejností
Student plánuje svůj další profesní rozvoj a nastavuje kritéria jeho dosahování
Vyučovací metody
Studijní praxe,
vytváření reflektivních dovedností, vyhodnocování nástrojů a následně strukturované reflexe včetně využití Metodiky 3A v dokumentačních záznamech reflexe výuky
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné dovednosti
- Reflexe průběhu a výstupů souvislé praxe. - Obhájení portfolia.
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
  • Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr