Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím školy, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků. 6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, dokumenty ředitele školy. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima, ...). 8. Prvky kooperace ve výuce, projektová metoda. Využívání mezipředmětových vazeb a integrované tematické výuky. 9. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru. 10. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 11. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 12. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 160 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
vymezit základní strukturu RVP ZV |
jmenovat základní dokumentaci třídního učitele |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí |
konzultovat pozorované jevy s učitelem praxe |
používat aktivizační metody, různé organizační formy, rozmanité hodnocení práce žáků |
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí, komunikovat s rodiči žáků |
organizovat mimoškolní aktivity a zájmovou činnost |
Výsledky učení |
---|
Student plánuje a realizuje výuky |
Student vytváří prostředí pro aktivní učení |
Student reguluje procesy učení žáků |
Student hodnotí a reflektuje práci žáků |
Student reflektuje výsledky výuky |
Student se podílí se na rozvoji školy a spolupráci s kolegy |
Student komunikuje a spolupracuje s rodiči a širší veřejností |
Student plánuje svůj další profesní rozvoj a nastavuje kritéria jeho dosahování |
Vyučovací metody |
---|
Studijní praxe, |
vytváření reflektivních dovedností, vyhodnocování nástrojů a následně strukturované reflexe včetně využití Metodiky 3A v dokumentačních záznamech reflexe výuky |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
- Reflexe průběhu a výstupů souvislé praxe. - Obhájení portfolia. |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
-
Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
|