Course: Pedagogical practice continuous at primery school

« Back
Course title Pedagogical practice continuous at primery school
Course code KPG/PPS1S
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Pedagogical practice in selected elementary schools, familiarization with the school environment, class organization, evaluation rules, school regulations and the class teacher's work. 2. Observing the pedagogical process, keeping a pedagogical diary, orientation in pedagogical terminology. 3. Preparation for lessons: Criteria for compilation of comprehensive preparation for lesson, interconnection to SEP schools, use of thematic plan. 4. Working with pupils with specific learning and behavioral disorders, working with extremely talented pupils. 5. Use descriptive language. Communication with pupils and parents of pupils. 6. Extensive class teacher documentation, basic documents of the school head. 7. Analysis of observed phenomena, interconnection of practical and theoretical aspects (motivation, methods, forms, evaluation, self-assessment, climate, ...). 8. Elements of cooperation in teaching, project method. Use of cross-curricular links and integrated thematic lessons. 9. Out-of-school activities, interest groups, pedagogical councils and other meetings of the Teaching Staff. 10. Reflection of your own feeling, perception, thoughts and needs. 11. Final discussion and evaluation of practice, evaluation of positives and negatives. 12. Discussion over the course of portfolio compilation to final state exam, use of practical materials in the portfolio.

Learning activities and teaching methods
  • Practical training (number of hours) - 160 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 50 hours per semester
  • Contact hours - 10 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to evaluate their current ideas about the first stage of primary school and the organization of education in the Czech Republic
to define the basic structure of the RVP ZV
to appoint basic classroom teacher documentation
Skills
to observe the classroom, to write their observations
to prepare for the lesson on the basis of the didactic and the didactic preparation of the previous practice
to consult the observed phenomena with the practice teacher
to use of activation methods, various organizational forms, diverse assessment of pupils' work
to communicate with their colleagues over the practice, to communicate with the parents of the pupils
to organize out-of-school activities and leisure activities
learning outcomes
Student plánuje a realizuje výuky
Student vytváří prostředí pro aktivní učení
Student reguluje procesy učení žáků
Student hodnotí a reflektuje práci žáků
Student reflektuje výsledky výuky
Student se podílí se na rozvoji školy a spolupráci s kolegy
Student komunikuje a spolupracuje s rodiči a širší veřejností
Student plánuje svůj další profesní rozvoj a nastavuje kritéria jeho dosahování
teaching methods
Internship
vytváření reflektivních dovedností, vyhodnocování nástrojů a následně strukturované reflexe včetně využití Metodiky 3A v dokumentačních záznamech reflexe výuky
Competences
Internship
assessment methods
Skills
- Reflexe průběhu a výstupů souvislé praxe. - Obhájení portfolia.
Competences
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
  • Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester