Lecturer(s)
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Pedagogical practice in selected elementary schools, familiarization with the school environment, class organization, evaluation rules, school regulations and the class teacher's work. 2. Observing the pedagogical process, keeping a pedagogical diary, orientation in pedagogical terminology. 3. Preparation for lessons: Criteria for compilation of comprehensive preparation for lesson, interconnection to SEP schools, use of thematic plan. 4. Working with pupils with specific learning and behavioral disorders, working with extremely talented pupils. 5. Use descriptive language. Communication with pupils and parents of pupils. 6. Extensive class teacher documentation, basic documents of the school head. 7. Analysis of observed phenomena, interconnection of practical and theoretical aspects (motivation, methods, forms, evaluation, self-assessment, climate, ...). 8. Elements of cooperation in teaching, project method. Use of cross-curricular links and integrated thematic lessons. 9. Out-of-school activities, interest groups, pedagogical councils and other meetings of the Teaching Staff. 10. Reflection of your own feeling, perception, thoughts and needs. 11. Final discussion and evaluation of practice, evaluation of positives and negatives. 12. Discussion over the course of portfolio compilation to final state exam, use of practical materials in the portfolio.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Practical training (number of hours)
- 160 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 50 hours per semester
- Contact hours
- 10 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to evaluate their current ideas about the first stage of primary school and the organization of education in the Czech Republic |
to define the basic structure of the RVP ZV |
to appoint basic classroom teacher documentation |
Skills |
---|
to observe the classroom, to write their observations |
to prepare for the lesson on the basis of the didactic and the didactic preparation of the previous practice |
to consult the observed phenomena with the practice teacher |
to use of activation methods, various organizational forms, diverse assessment of pupils' work |
to communicate with their colleagues over the practice, to communicate with the parents of the pupils |
to organize out-of-school activities and leisure activities |
learning outcomes |
---|
Student plánuje a realizuje výuky |
Student vytváří prostředí pro aktivní učení |
Student reguluje procesy učení žáků |
Student hodnotí a reflektuje práci žáků |
Student reflektuje výsledky výuky |
Student se podílí se na rozvoji školy a spolupráci s kolegy |
Student komunikuje a spolupracuje s rodiči a širší veřejností |
Student plánuje svůj další profesní rozvoj a nastavuje kritéria jeho dosahování |
teaching methods |
---|
Internship |
vytváření reflektivních dovedností, vyhodnocování nástrojů a následně strukturované reflexe včetně využití Metodiky 3A v dokumentačních záznamech reflexe výuky |
Competences |
---|
Internship |
assessment methods |
---|
Skills |
---|
- Reflexe průběhu a výstupů souvislé praxe. - Obhájení portfolia. |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
-
Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
|