Vyučující
|
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, ŠVP, TP, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele. 2. První den pozorování průběhu pedagogického procesu, diagnostika klimatu, výukových strategií učitele, kognitivní aktivizace a učebních stylů žáků 3. Příprava na vyučovací hodiny: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků. 6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, dokumenty ředitele školy. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima,...). 8. Prvky kooperace ve výuce, projektová metoda. Využívání mezipředmětových vazeb a integrované tematické výuky. 9. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru. 10. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 11. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 12. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 180 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat,realizovat a reflektovat vlastní výuku. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student pod vedením učitele je schopen připravovat a realizovat výuku aprobačních předmětů. Student je schopen se podílet na činnosti školy - porady, dozory, pedagogické rady, třídní schůzky s rodiči |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat,realizovat a reflektovat vlastní výuku. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Petty, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. Second edition. 2014. ISBN 978-1-4085-0452-9.
-
Petty, Geoffrey. How to : teach even bette : an evidence-based approach. 2018. ISBN 978-0-19-841410-0.
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
|