Vyučující
|
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
-
Kubín Petr, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Během praxe si student vyzkouší vlastní vedení hodiny. Praxe je zacílena na studentovu schopnost pod vedením učitele připravit a zrealizovat výuku. Dále po odvedení výuky reflektovat míru dosažení cílů výuky, vhodnost použitých metod, zapojení žáků a další. Student si vyzkouší během výuky pozorovat své kolegy a sdělovat jim popisným jazykem zpětnou vazbu. Zpětné vazby jsou vztaženy především k předem stanovaným kritériím. Kritéria jsou tvořena kategoriemi didaktiky (cíle výuky, metody, důkazy o učení, komunikace učitel - žák).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studijní praxe
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit základní strukturu RVP ZV. |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí |
pozorovat a pozorované zaznamenávat popisným jazykem do pozorovacího archu |
reflektovat pozorované s učitelem |
aplikovat získané dovednosti z předchozích praxí |
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit souvislost teoretických vymezení s praxí |
charakterizovat základní pedagogickou terminologii |
Odborné dovednosti |
---|
v praxi ověřit a realizovat přípravu na vlastní vyučovací hodinu |
aplikovat získané informace o školní dokumentaci a RVP ZV do své praxe |
pozorovat a na základě pozorování poskytovat kvalitní zpětnou vazbu |
organizovat chod třídy po určenou dobu praxe |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Robert; Lauermann, Marek,; Příkazská, Irena; Vosmik, Miroslav; Vyhnálek, Jan. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. 2017. ISBN 978-80-7496-295-0.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
-
Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
|