Předmět: Propedeutika výchovy ke zdraví

« Zpět
Název předmětu Propedeutika výchovy ke zdraví
Kód předmětu KPG/PRVK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejzlar Václav, Mgr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Výchova jako celospolečenský jev. Pedagogicko-psychologické vymezení výchovy. 2. Výchova ke zdraví, její význam v procesu směřování ke zdavému životnímu stylu. 3. Vymezení zdraví a současné pojetí zdraví. Teorie zdraví. 4. Výchova ke zdraví jako součást vzdělávacích cílů. 5. Geneze pojetí a přístupů výchovy ke zdraví od starověku po současnost. 6. Člověk a životní prostředí. 7. Biopsychosociální faktory udržující, posilující a podporující zdraví. 8. Biologické determinanty výchovy ke zdraví. 9. Psychologické determinanty výchovy ke zdraví. 10. Sociální determinanty výchovy ke zdraví. 11. Instituce zaměřené na podporu zdraví, obsah a formy jejich činnosti. 12. Metodologické přístupy ke zjišťování kvality života. 13. Ochrana člověka za mimořádných událostí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat principy zdravého životního stylu.
Charakterizovat zdravý způsob života na základě subjektivního vnímání uvedené problematiky.
Na základě znalostí ze střední školy objasnit současný systém výchovy ke zdraví v ČR.
Odborné dovednosti
Zhodnotit svůj dosavadní způsob životního stylu.
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu.
Reflektovat současné znalosti a zkušenosti z problematiky výchovy ke zdraví.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat výchovu ke zdraví jako samostatný obor.
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty.
Vysvětlit systém výchovy ke zdraví v ČR.
Charakterizovat jednotlivé tematické oblasti z výchovy ke zdraví.
Vyjmenovat dokumenty podporující výchovu ke zdraví.
Vysvětlit význam Světové zdravotnické organizace.
Odborné dovednosti
Předložit argumenty o významu výchovy ke zdraví v současné době.
Kriticky zhodnotit životní styl na základě předložených ukazatelů.
Reflektovat svůj vlastní životní styl podle zásad ochrany somatického, psychického a sociálního zdraví.
Navrhnout základní postupy výchovy ke zdraví v podmínkách školy.
Implementovat témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do dalších odborných předmětů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
  • DOLEŽAL, J. Hygiena duševního života. 1. vyd. Praha : Orbis, 1961.
  • DOLINSKY, G. Výchova dětí a mládeže ke zdravému způsobu života. Sborník mezinárodní konference v Brně,. Brno: Pedagogicka fakulta univerzity v Brne., 1997.
  • FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Brno, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
  • HAVELKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J. et al. Výchova ke zdraví. Brno, 2009. ISBN 978-80-210-5050-1.
  • HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
  • KONEČNÝ, R. Psychologie v lékařství. 3. rozšířené a přepracované vyd. Praha : Avicenum, 1979.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • VAŠINA, B. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Ostrava : Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 1999. ISBN 80-7042-546-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr