Vyučující
|
-
Krejzlar Václav, Mgr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Výchova jako celospolečenský jev. Pedagogicko-psychologické vymezení výchovy. 2. Výchova ke zdraví, její význam v procesu směřování ke zdavému životnímu stylu. 3. Vymezení zdraví a současné pojetí zdraví. Teorie zdraví. 4. Výchova ke zdraví jako součást vzdělávacích cílů. 5. Geneze pojetí a přístupů výchovy ke zdraví od starověku po současnost. 6. Člověk a životní prostředí. 7. Biopsychosociální faktory udržující, posilující a podporující zdraví. 8. Biologické determinanty výchovy ke zdraví. 9. Psychologické determinanty výchovy ke zdraví. 10. Sociální determinanty výchovy ke zdraví. 11. Instituce zaměřené na podporu zdraví, obsah a formy jejich činnosti. 12. Metodologické přístupy ke zjišťování kvality života. 13. Ochrana člověka za mimořádných událostí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat principy zdravého životního stylu. |
Charakterizovat zdravý způsob života na základě subjektivního vnímání uvedené problematiky. |
Na základě znalostí ze střední školy objasnit současný systém výchovy ke zdraví v ČR. |
Odborné dovednosti |
---|
Zhodnotit svůj dosavadní způsob životního stylu. |
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu. |
Reflektovat současné znalosti a zkušenosti z problematiky výchovy ke zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat výchovu ke zdraví jako samostatný obor. |
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty. |
Vysvětlit systém výchovy ke zdraví v ČR. |
Charakterizovat jednotlivé tematické oblasti z výchovy ke zdraví. |
Vyjmenovat dokumenty podporující výchovu ke zdraví. |
Vysvětlit význam Světové zdravotnické organizace. |
Odborné dovednosti |
---|
Předložit argumenty o významu výchovy ke zdraví v současné době. |
Kriticky zhodnotit životní styl na základě předložených ukazatelů. |
Reflektovat svůj vlastní životní styl podle zásad ochrany somatického, psychického a sociálního zdraví. |
Navrhnout základní postupy výchovy ke zdraví v podmínkách školy. |
Implementovat témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do dalších odborných předmětů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
-
DOLEŽAL, J. Hygiena duševního života. 1. vyd. Praha : Orbis, 1961.
-
DOLINSKY, G. Výchova dětí a mládeže ke zdravému způsobu života. Sborník mezinárodní konference v Brně,. Brno: Pedagogicka fakulta univerzity v Brne., 1997.
-
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Brno, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
-
HAVELKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J. et al. Výchova ke zdraví. Brno, 2009. ISBN 978-80-210-5050-1.
-
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
-
KONEČNÝ, R. Psychologie v lékařství. 3. rozšířené a přepracované vyd. Praha : Avicenum, 1979.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
VAŠINA, B. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Ostrava : Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 1999. ISBN 80-7042-546-6.
|