Lecturer(s)
|
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Health and society 2. Challenging life situations in human life 3. Stress and social stressors 4. Stressors in interpersonal communication 5. Types of social behavior: passivity, aggression, manipulation and assertiveness 6. Aggression in society, bullying, mobbing 7. Personality predispositions of coping with social situations 8. The influence of an unsuitable social environment on the human psyche - psychosomatics 9. Communication and social health - communication bad habits 10. Principles of effective communication I 11. Principles of effective communication II 12. Social health and school 13. Summary and evaluation of teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Seminar
- Individual project (40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Define key terms from personality psychology and social psychology. |
Charakterizovat osobnost z pohledu současných koncepcí sociálně psychologického přístupu. |
Popsat sociální skupinu, uvést klasifikaci sociálních skupin. |
Objasnit principy skupinových procesů (skupinové dynamiky). |
Definovat zdraví a uvést determinanty zdraví. |
Skills |
---|
To evaluate according to various criteria the current conception of the social psychological concept of personality. |
Rozlišit povahu jednání jedince v sociální skupině (dominance-submisivita, extraverze-introverze atd.). |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Define health as a life value in society. |
Vysvětlit proces interpersonálních vztahů v kontextu jeho vlivu na utváření zdraví. |
Objasnit princip sociální opory na zdraví jedince. |
Vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé sociální programy podporující zdraví. |
Skills |
---|
Assess the influence of social groups (family, school class, peer groups, work group, etc.) on the health of the individual. |
Navrhnout postupy pro posílení sociálního zdraví ve vztahu ke konkétní skupině. |
Zhodnodnotit podle různých kritérií sociální programy podporující zdraví. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Competences |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Kebza, Vladimír, 1953-. Psychosociální determinanty zdraví / Vladimír Kebza. Praha : Academia, 2005, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005.
-
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče.. Praha: Portál, 1999.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd.. Praha: Academia, 1999.
-
Payne, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál, 2004.
-
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
|