|
Vyučující
|
-
Pluhaříková Pomajzlová Freya, Mgr.
-
Drda Zdeněk, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Celostní pohled na zdraví těla a psychiky. 2.Souvislosti mezi tělem a psychikou. 3.Historické kořeny psychosomatiky. 4.Současné směry v psychosomatice I. 5.Současné směry v psychosomatice II. 6.Současné směry v psychosomatice III. 7.Charakteristika psychosomatických onemocnění z pohledu psychologie zdraví a výchovy ke zdraví I. 8.Charakteristika psychosomatických onemocnění z pohledu psychologie zdraví a výchovy ke zdraví II. 9.Charakteristika psychosomatických onemocnění z pohledu psychologie zdraví a výchovy ke zdravíIII. 10.Sociální aspekty života a jejich vliv na psychické a somatické zdraví. 11.Prostředky pozitivního ovlivňování psychického a somatického zdraví I. 12.Prostředky pozitivního ovlivňování psychického a somatického zdraví II. 13.Shrnutí, evaluace výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientace v základních psychologických disciplínách a v problematice fyziologie člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Má povědomí o tématech psychosomatiky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - definovat klíčové pojmy z oblasti psychosomatiky |
| - objasnit zákonitosti mezi psychikou a somatickými aspekty zdraví |
| - charakterizovat civilizační nemoci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - na praktických příkladech rozlišit psychické a somatické zdroje obtíží |
| - aplikovat poznatky z psychosomatiky do oblasti svého osobního a profesního života |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Projektová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Danzer, G. Psychosomatika. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-718-3.
-
Faleide Asbjorn,O., Lian Lilleba, B., Faleide Evolf, K. Vliv psychiky na zdraví ? soudobá psychosomatika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2864-.
-
Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
-
Trápková, L., Chvála, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha, 2005. ISBN 978-80-7367-561-5.
|