Vyučující
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Společenské a přírodní vědy, jejich význam, ukotvení v RVP PV 2. Metody poznávání v předškolním věku - pozorování, porovnávání, rozhovor, třídění, jednoduché experimenty. Badatelsky orientovaná výuka. 3. Společenské vědy - Kultura. Čas, kontinuita a změna. Lidé, místa a prostředí. Individuální vývoj a identita. Jedinci, skupiny a instituce. Moc, autorita, vládnutí a správa. Produkce, distribuce a spotřeba. Věda, technika a společnost. Globální souvislosti. Občanské ideály a postupy 4. Přírodní vědy - biologie, zoologie, botanika, geologie, fyzika, chemie, meteorologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 4 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zná základy obecné didaktiky a didaktiky předškolního věku |
Má znalosti z oblasti společenských a přírodních věd - historie, geografie, biologie, botaniky, zoologie, chemie, fyziky. |
Má všeobecný kulturní přehled. |
Odborné dovednosti |
---|
Porovnat možnosti organizačních forem vzdělávání, vzdělávacích metod a prostředků. |
Vybírá vhodné didaktické metody a prostředky vzhledem ke specifikům předškolního vzdělávání. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlí význam rozvoje základů pro přírodovědnou a společenskovědní gramotnost v předškolním věku. |
Orientuje se ve vzdělávacích cílech uvedených v RVP PV pro dané oblasti. |
Má přehled o odborných a metodických zdrojích, které může při práci s dětmi v mateřské školy využít. |
Zná vhodné metody poznávání světa dětmi předškolního věku, včetně vhodných metod pro rozvoj kritického myšlení. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhnout a realizovat vzdělávací celek zaměřený na vybranou oblast přírodní a společenskovědní gramotnosti pro skupinu předškolních dětí. |
Realizovat s předškolním dětmi badatelské činnosti - pozorování, porovnávání, jednoduché experimenty. |
Využívat příležitostí v běžném životě k objevování a poznávání světa lidí i přírody. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
AMBROZYOVÁ, Veronika, Veronika ENDRŠTOVÁ a Petra SKALICKÁ. Největší přání - svět ve výuce: metodická příručka pro učitele ZŠ.. ISBN 978-80-7591-003-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
-
Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
-
Jančaříková, Kateřina; Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Praha : Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-166-3.
-
Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
-
KOŽELUHOVÁ, Eva, KOŽELUH, Ondřej a Michaela ŠUJANCOVÁ. Děti a senioři v mateřské škole: rozvoj mezigeneračních vztahů. 2023. ISBN 978-80-262-2031-2.
-
Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
-
MAJERČÍKOVÁ, Jana, Adriana WIEGEROVÁ, Peter GAVORA a Hana NAVRÁTILOVÁ. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
-
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Vědci v mateřské škole : aktivity pro malé badatele. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0818-1.
|