Předmět: Přírodní a společenské vědy s didaktikou

« Zpět
Název předmětu Přírodní a společenské vědy s didaktikou
Kód předmětu KPG/PSVD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Společenské a přírodní vědy, jejich význam, ukotvení v RVP PV 2. Metody poznávání v předškolním věku - pozorování, porovnávání, rozhovor, třídění, jednoduché experimenty. Badatelsky orientovaná výuka. 3. Společenské vědy - Kultura. Čas, kontinuita a změna. Lidé, místa a prostředí. Individuální vývoj a identita. Jedinci, skupiny a instituce. Moc, autorita, vládnutí a správa. Produkce, distribuce a spotřeba. Věda, technika a společnost. Globální souvislosti. Občanské ideály a postupy 4. Přírodní vědy - biologie, zoologie, botanika, geologie, fyzika, chemie, meteorologie.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zná základy obecné didaktiky a didaktiky předškolního věku
Má znalosti z oblasti společenských a přírodních věd - historie, geografie, biologie, botaniky, zoologie, chemie, fyziky.
Má všeobecný kulturní přehled.
Odborné dovednosti
Porovnat možnosti organizačních forem vzdělávání, vzdělávacích metod a prostředků.
Vybírá vhodné didaktické metody a prostředky vzhledem ke specifikům předškolního vzdělávání.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlí význam rozvoje základů pro přírodovědnou a společenskovědní gramotnost v předškolním věku.
Orientuje se ve vzdělávacích cílech uvedených v RVP PV pro dané oblasti.
Má přehled o odborných a metodických zdrojích, které může při práci s dětmi v mateřské školy využít.
Zná vhodné metody poznávání světa dětmi předškolního věku, včetně vhodných metod pro rozvoj kritického myšlení.
Odborné dovednosti
Navrhnout a realizovat vzdělávací celek zaměřený na vybranou oblast přírodní a společenskovědní gramotnosti pro skupinu předškolních dětí.
Realizovat s předškolním dětmi badatelské činnosti - pozorování, porovnávání, jednoduché experimenty.
Využívat příležitostí v běžném životě k objevování a poznávání světa lidí i přírody.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Výstupní projekt,
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • AMBROZYOVÁ, Veronika, Veronika ENDRŠTOVÁ a Petra SKALICKÁ. Největší přání - svět ve výuce: metodická příručka pro učitele ZŠ.. ISBN 978-80-7591-003-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • Jančaříková, Kateřina; Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Praha : Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-166-3.
  • Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
  • KOŽELUHOVÁ, Eva, KOŽELUH, Ondřej a Michaela ŠUJANCOVÁ. Děti a senioři v mateřské škole: rozvoj mezigeneračních vztahů. 2023. ISBN 978-80-262-2031-2.
  • Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
  • MAJERČÍKOVÁ, Jana, Adriana WIEGEROVÁ, Peter GAVORA a Hana NAVRÁTILOVÁ. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
  • Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Vědci v mateřské škole : aktivity pro malé badatele. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0818-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr