Vyučující
|
-
Vroblová Váchalová Hana, Mgr. et Mgr.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zacílen na prohloubení speciálně pedagogických kompetencí studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky. 1. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování medicínská, psychologická, pedagogická specifika 2. Struktura příčin specifických poruch učení 3. Lateralita typy, přístup k levákovi, rizikové typy 4. LMD/ADHD etiologie, symtomatika 5. Deficity dílčích funkcí - strukturace 6. Deficity v oblasti laterality podpora a intervence 7. Deficity související s LMD/ADHD podpora a intervence 8. SPU v oblasti řeči 9. SPU v oblasti matematických a dalších schopností 10.Spolupráce s poradenskými zařízeními 11. Specifika rodinné výchovy u jedince s SPU a LMD/ADHD, specifika výběru profese 12. Organizace a realizace péče na úrovni ZŠ a SŠ 13. SPU v dospělém věku, specifika vzdělávání, sociální rizika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předmět předpokládá předcházející základní studium problematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální pedagogika) a odpovídající orientaci v psychologických souvislostech |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD |
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD |
zpracovat orientační diagnostiku laterality |
zpracovat symptomatickou diagnostiku LMD/ADHD na učitelské úrovni |
zpracovat diagnostiku SPU z analýzy školních produktů žáka |
spolupracovat s učitelem při sestavování IVP žáka se specifickou poruchou učení a při realizaci intervenčních technik |
Odborné dovednosti |
---|
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU |
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU |
získat základní kompetence k diagnostikování a nápravě specifických poruch učení na úrovni ZŠ, případně SŠ. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
-
Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
-
Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
-
Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
-
Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
-
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
-
Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
-
Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
-
Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
-
Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
-
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
-
Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
-
Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
-
Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
-
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
-
Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
-
Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.
|