Předmět: Specif. vývojové poruchy učení a chování na ZŠ a SŠ

« Zpět
Název předmětu Specif. vývojové poruchy učení a chování na ZŠ a SŠ
Kód předmětu KPG/PUCHS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vroblová Váchalová Hana, Mgr. et Mgr.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je zacílen na prohloubení speciálně pedagogických kompetencí studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky. 1. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování medicínská, psychologická, pedagogická specifika 2. Struktura příčin specifických poruch učení 3. Lateralita typy, přístup k levákovi, rizikové typy 4. LMD/ADHD etiologie, symtomatika 5. Deficity dílčích funkcí - strukturace 6. Deficity v oblasti laterality podpora a intervence 7. Deficity související s LMD/ADHD podpora a intervence 8. SPU v oblasti řeči 9. SPU v oblasti matematických a dalších schopností 10.Spolupráce s poradenskými zařízeními 11. Specifika rodinné výchovy u jedince s SPU a LMD/ADHD, specifika výběru profese 12. Organizace a realizace péče na úrovni ZŠ a SŠ 13. SPU v dospělém věku, specifika vzdělávání, sociální rizika

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předmět předpokládá předcházející základní studium problematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální pedagogika) a odpovídající orientaci v psychologických souvislostech
Výsledky učení
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
zpracovat orientační diagnostiku laterality
zpracovat symptomatickou diagnostiku LMD/ADHD na učitelské úrovni
zpracovat diagnostiku SPU z analýzy školních produktů žáka
spolupracovat s učitelem při sestavování IVP žáka se specifickou poruchou učení a při realizaci intervenčních technik
Odborné dovednosti
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU
získat základní kompetence k diagnostikování a nápravě specifických poruch učení na úrovni ZŠ, případně SŠ.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
  • Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
  • Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
  • Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
  • Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
  • Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
  • Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
  • Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
  • Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
  • Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr