Course: Learning and Behavioural Disorders for elementary and high school

« Back
Course title Learning and Behavioural Disorders for elementary and high school
Course code KPG/PUCHS
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional, Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vroblová Váchalová Hana, Mgr. et Mgr.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Course content
Learning outcomes of the course unit The aim is to deepen the special pedagogical competencies of students in the field of specific learning disorders. Understanding the context of special educational needs of pupils with SPU, basic orientation in the etiological, legislative, diagnostic and intervention aspects of the problem. 1. Terminology used in the field of specific learning disorders and behavior - medical, psychological, pedagogical specifics 2. Structure of causes of specific learning disorders 3. Laterality - types, access to the leftist, risk types 4. LMD / ADHD - etiology, symmetry 5. Deficits of partial functions - structuring 6. Deficiencies in laterality support and intervention 7. Deficits related to LMD / ADHD support and intervention 8. SPU in speech 9. SPU in the field of mathematical and other abilities 10.Cooperation with consulting facilities 11. Specifics of family education in individuals with SPU and LMD / ADHD, specifics of profession selection 12. Organization and implementation of primary and secondary school care 13. SPU in adulthood, specifics of education, social risks

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Subject supposes previous basic study problems pupils special educational needs (special pedagogy) and corresponding orientation in psychological connections.
learning outcomes
to explain the current view on etiology of ADHD syndrome and specific learning disorders
to describe characteristics of specific learning disorders and ADHD syndrome
to work out an assessment of pupil's laterality
to work out an assessment of ADHD syndrome at teachers level
to work out an assessment of SLD through analyzing the pupil's school results
to cooperate with teacher in creating an individual educational plan for pupil with SLD and implementing the intervention techniques
Skills
to use an adequate terminology on specific learning disorders
to compile an individual educational plan for individual pupil with SLD
to acquire the basic skills in SLD assessment at the primary or secondary school level
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Multimedia supported teaching
Seminar
Skills
Lecture with visual aids
Seminar
assessment methods
Knowledge
Test
Skills
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
  • Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
  • Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
  • Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
  • Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
  • Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
  • Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
  • Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
  • Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
  • Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester