Learning outcomes of the course unit The aim is to deepen the special pedagogical competencies of students in the field of specific learning disorders. Understanding the context of special educational needs of pupils with SPU, basic orientation in the etiological, legislative, diagnostic and intervention aspects of the problem. 1. Terminology used in the field of specific learning disorders and behavior - medical, psychological, pedagogical specifics 2. Structure of causes of specific learning disorders 3. Laterality - types, access to the leftist, risk types 4. LMD / ADHD - etiology, symmetry 5. Deficits of partial functions - structuring 6. Deficiencies in laterality support and intervention 7. Deficits related to LMD / ADHD support and intervention 8. SPU in speech 9. SPU in the field of mathematical and other abilities 10.Cooperation with consulting facilities 11. Specifics of family education in individuals with SPU and LMD / ADHD, specifics of profession selection 12. Organization and implementation of primary and secondary school care 13. SPU in adulthood, specifics of education, social risks
|
-
Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
-
Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
-
Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
-
Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
-
Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
-
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
-
Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
-
Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
-
Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
-
Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
-
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
-
Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
-
Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
-
Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
-
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
-
Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
-
Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.
|