Předmět: Projektové učení

« Zpět
Název předmětu Projektové učení
Kód předmětu KPG/PUMŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.) Projektové vzdělávání - teoretická východiska a definice, přínosy; 2.) Typy projektů; 3.) Vzdělávací metody používané při projektovém vzdělávání; 4.) Role učitele při projektovém vzdělávání; 5.) Role dítěte při projektovém vzdělávání; 6.) Role rodiny a dalších sociálních aktérů při projektovém vzdělávání; 7.) Fáze projektu a možnosti jejich implementace v různých kontextech pedagogické praxe; 8.) Dokumentace a pedagogické hodnocení v projektovém vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
uvést příklady aktivizační vzdělávacích metod a organizačních forem
Odborné dovednosti
prezentovat výsledky své pedagogické práce
poskytovat zpětnou vazbu
hodnotit průběh pedagogického procesu
využívat různé metody pedagogického diagnostikování
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uvést charakteristiky a výhody projektového učení
Odborné dovednosti
reflektovat průběh vlastní pedagogické práce
facilitovat aktivitu dětí v průběhu vzdělávacího procesu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • Loudová Stralczynská, B. a Koželuhová E. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha. 2022.
  • Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
  • Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr