Předmět: Pedagog. praxe výstupová pro 1. st. ZŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagog. praxe výstupová pro 1. st. ZŠ
Kód předmětu KPG/PV1S1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků. 6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, základní dokumenty ředitele školy. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima,...). 8. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru. 9. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 10. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 11. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR
vymezit základní strukturu RVP ZV
vyjadřovat se a viděné nazývat odbornými pojmy
jmenovat základní dokumentaci třídního učitele
Odborné dovednosti
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí
konzultovat pozorované jevy s učitelem praxe
používat aktivizační metody, různé organizační formy, rozmanité hodnocení práce žáků
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí, komunikovat s rodiči žáků
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit a popsat základní pedagogickou terminologii
aplikovat získané informace o školní dokumentaci do své praxe
obhajovat pozitiva a uvědomovat si negativa primárního vzdělávání
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vlastní vyučovací hodinu
ověřit a realizovat v praxi přípravu na vlastní vyučovací hodinu
reflektovat své pocity a svoji práci
aplikovat získané informace o školní dokumentaci a RVP ZV do své praxe
pozorovat a na základě pozorování poskytovat kvalitní zpětnou vazbu
organizovat chod třídy po určenou dobu praxe
kooperovat a diskutovat s kolegy nad inovativními postupy práce (pracovat v tandemu)
komunikovat s žáky, třídním učitelem, s rodiči žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Studijní praxe,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Studijní praxe,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Coufalová, Jana. Pedagogická praxe ve studiu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů : s. 2006.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Čapek, Robert; Lauermann, Marek,; Příkazská, Irena; Vosmik, Miroslav; Vyhnálek, Jan. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. 2017. ISBN 978-80-7496-295-0.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
  • Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
  • Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr