Vyučující
|
-
Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků. 6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, základní dokumenty ředitele školy. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima,...). 8. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru. 9. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 10. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 11. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
vymezit základní strukturu RVP ZV |
vyjadřovat se a viděné nazývat odbornými pojmy |
jmenovat základní dokumentaci třídního učitele |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí |
konzultovat pozorované jevy s učitelem praxe |
používat aktivizační metody, různé organizační formy, rozmanité hodnocení práce žáků |
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí, komunikovat s rodiči žáků |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a popsat základní pedagogickou terminologii |
aplikovat získané informace o školní dokumentaci do své praxe |
obhajovat pozitiva a uvědomovat si negativa primárního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit přípravu na vlastní vyučovací hodinu |
ověřit a realizovat v praxi přípravu na vlastní vyučovací hodinu |
reflektovat své pocity a svoji práci |
aplikovat získané informace o školní dokumentaci a RVP ZV do své praxe |
pozorovat a na základě pozorování poskytovat kvalitní zpětnou vazbu |
organizovat chod třídy po určenou dobu praxe |
kooperovat a diskutovat s kolegy nad inovativními postupy práce (pracovat v tandemu) |
komunikovat s žáky, třídním učitelem, s rodiči žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Studijní praxe, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Coufalová, Jana. Pedagogická praxe ve studiu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů : s. 2006.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Čapek, Robert; Lauermann, Marek,; Příkazská, Irena; Vosmik, Miroslav; Vyhnálek, Jan. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. 2017. ISBN 978-80-7496-295-0.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
-
Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
|