Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem přednášek bude: 1.-2. Vymezení předmětu, cílů a obsahu pedagogiky volného času jako vědecké disciplíny. 3. - 4. Volný čas a jeho funkce a význam v historickém a současném kontextu společnosti. Instituce volného času. 5. - 6. Výchova a vzdělávání ve volném čase, cíle, funkce, podmínky a prostředky. 7. -8. Didaktický cyklus v pedagogice volného času (cíle, obsah, metody, formy, evaluace), vč. pedagogicko-psychologických aspektů zážitkové pedagogiky a jejího využití ve volném čase. 9. -10. Úloha rodiny a školy při utváření vztahu k volnému času. 11. - 12. Současné trendy ve výchově ve volném času (volný čas a společné vzdělávání, výchova ke zdraví, prevence rizikového chování, apod.). 13. Problémy a jejich prevence v pedagogice volného času, vč. možností intervence. Obsah seminářů: Semináře budou prakticky rozvíjet témata z přednášek. Na seminářích bude realizován týmový projekt programu pro volný čas vybrané skupiny dětí a mládeže.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat základní znalosti z obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje |
znát základy biologie člověka |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury |
využívat multimediální prostředky k prezentaci seminární práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat předmět a cíle pedagogiky volného času jako vědecké disciplíny |
vysvětlit základní podmínky a prostředky výchovy a vzdělávání ve volném čase |
zhodnotit roli školy a rodiny při utváření vztahu k volnému času, vč. institucí volného času |
vysvětlit možné problémy výchovy ve volném čase, vč. prevence a intervence |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat a realizovat aktivity ve volném čase |
aplikovat didaktický cyklus (cíle, metody, formy, obsah, evaluace) ve volném čase |
využívat pedagogicko-psychologické aspekty zážitkové pedagogiky ve volném čase |
zhodnotit význam volného času pro výchovu ke zdraví a v prevenci rizikového chování dětí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2003. ISBN 80-7290-128-1.
-
Hájek, B., Pávková, J. Školní družina.. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-900-2.
-
Hanuš, Radek; Chytilová, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
-
Knotová, D. Pedagogická dimenze volného času.. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
-
Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
-
Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 4. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
|