Předmět: Pedagogika volného času

« Zpět
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KPG/PVC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem přednášek bude: 1.-2. Vymezení předmětu, cílů a obsahu pedagogiky volného času jako vědecké disciplíny. 3. - 4. Volný čas a jeho funkce a význam v historickém a současném kontextu společnosti. Instituce volného času. 5. - 6. Výchova a vzdělávání ve volném čase, cíle, funkce, podmínky a prostředky. 7. -8. Didaktický cyklus v pedagogice volného času (cíle, obsah, metody, formy, evaluace), vč. pedagogicko-psychologických aspektů zážitkové pedagogiky a jejího využití ve volném čase. 9. -10. Úloha rodiny a školy při utváření vztahu k volnému času. 11. - 12. Současné trendy ve výchově ve volném času (volný čas a společné vzdělávání, výchova ke zdraví, prevence rizikového chování, apod.). 13. Problémy a jejich prevence v pedagogice volného času, vč. možností intervence. Obsah seminářů: Semináře budou prakticky rozvíjet témata z přednášek. Na seminářích bude realizován týmový projekt programu pro volný čas vybrané skupiny dětí a mládeže.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat základní znalosti z obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje
znát základy biologie člověka
Odborné dovednosti
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury
využívat multimediální prostředky k prezentaci seminární práce
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat předmět a cíle pedagogiky volného času jako vědecké disciplíny
vysvětlit základní podmínky a prostředky výchovy a vzdělávání ve volném čase
zhodnotit roli školy a rodiny při utváření vztahu k volnému času, vč. institucí volného času
vysvětlit možné problémy výchovy ve volném čase, vč. prevence a intervence
Odborné dovednosti
plánovat a realizovat aktivity ve volném čase
aplikovat didaktický cyklus (cíle, metody, formy, obsah, evaluace) ve volném čase
využívat pedagogicko-psychologické aspekty zážitkové pedagogiky ve volném čase
zhodnotit význam volného času pro výchovu ke zdraví a v prevenci rizikového chování dětí
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
  • Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2003. ISBN 80-7290-128-1.
  • Hájek, B., Pávková, J. Školní družina.. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-900-2.
  • Hanuš, Radek; Chytilová, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • Knotová, D. Pedagogická dimenze volného času.. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
  • Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
  • Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 4. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr