Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět systematicky navazuje na Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek: 1. Obsah a jeho transformace ve výuce, izomorfismus. Jednotky obsahu: koncept a prekoncept, představa, pojem, výraz - význam. Kognitivní penetrabilita. Didaktická transformace obsahu. 2. Vztah mezi pedagogickým dílem, jeho situacemi, zážitkem žáka a mírou přínosu výuky - přidaná vzdělávací hodnota. Personalizační, socializační a enkulturační stránka výuky. Kulturní skripty ve výuce (z hlediska žáka, z hlediska učitele), kultury vyučování a učení. 3. Model technické racionality a model reflektivní praxe D. Schöna v přípravném nebo dalším vzdělávání učitelů. Autorita ve vztahu učitele a žáků - čtyři typy autority. 4. Schönův koncept reflektivního praktika jako vyjádření principu profesionality v učitelství. Profesní soud o výuce a princip lege artis. 5. Učitel jako reflektivní praktik v Korthagenově pojetí: od gestaltu přes schéma k teorii. Korespondence mezi pojetím gestaltu a profesního skriptu. Rozlišení kontrolních od rozvíjejících hospitací a funkce rozvíjejících hospitací při utváření profesního společenství učitelů. Peschlův model cyklického sdílení znalostí (učitelské "společenství myslí"). 6. Korthagenův ALACT model reflexe výuky v koncepci přípravy reflektivního praktika a jeho vztah k rozvíjejícím hospitacím výuky, koučingu a mentoringu. Alterace v metodice 3A jako východisko profesního rozvoje. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Žákovský prekoncept a jeho vztah k fenoménu, obsahu a konceptu ve výuce. Úloha tzv. nové kultury vyučování a učení (Weinert) při kognitivní aktivizaci žáků (Klieme et al.) ve výuce. 8. Problém posuzování kvality výukových situací ve světle teorie alterací výuky v metodice 3A. Tematická, konceptová, cílová-kompetenční vrstva modelu hloubkové struktury výuky MHS a jejich vzájemné vztahy při analýze výuky. Operační přechody mezi vrstvami MHS: abstrakce a generalizace. Rekurzivní princip v MHS. Ústřední úloha konceptové vrstvy a konceptové analýzy výuky v obsahovém pojetí reflexe a posuzování kvality výuky. Kvalita situací: selhávající, nerozvinuté, podnětné, rozvíjející. 9. Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v MHS s ohledem na vztah mezi obsahem, žákovskou činností, cílovými požadavky a požadavky na hodnocení ve výuce. Formativní anebo autonomní hodnocení. Problém normy a chyby ve světle nároků na kognitivní aktivizaci žáků ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znát terminologii pro konceptovou analýzu výuky - operacionalizovat termíny pro popis výuky a pro hodnocení její kvality - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech |
Odborné dovednosti |
---|
- demonstrovat didaktickou citlivost pro konceptovou analýzu výuky (dostatečně široký arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé a teoreticky průkazné uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit profesní vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- Znát požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či nadoborovém, resp. filozofickém kontextu. - Rozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a jejím teoretickou reflexí v pedagogice, didaktice a oborové didaktice. - Uvažovat o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. - Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy ke vhodným průřezovým tématům. - Analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity. |
Odborné dovednosti |
---|
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky si uvědomovat svůj myšlenkový obraz výuky, do žádoucí míry zvládá jeho dokumentační záznam a s oporou v něm odborně analyzuje výukové situace a navrhuje a zdůvodňuje jejich hodnocení a jejich zlepšující alterace. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. - S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhadovat smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzovat v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy, odhadovat možný dopad výukové situace na žáka a s porozuměním o něm diskutovat. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Buty, Ch. et Tiberghien, A. Learning hypotheses and an associated tool to design and to analyse teaching?learning sequences.. 2016 Impact Factor 1.240 International Journal of Science Education, 2004.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978 -80 -7315 -22.
-
Rusek, M., Slavík, J., Najvar, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie.. Praha, 2016.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
|