Předmět: Reflexe a hodnocení kvality výuky (1. stupeň)

« Zpět
Název předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky (1. stupeň)
Kód předmětu KPG/R1HV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmět systematicky navazuje na Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek: 1. Obsah a jeho transformace ve výuce, izomorfismus. Jednotky obsahu: koncept a prekoncept, představa, pojem, výraz - význam. Kognitivní penetrabilita. Didaktická transformace obsahu. 2. Vztah mezi pedagogickým dílem, jeho situacemi, zážitkem žáka a mírou přínosu výuky - přidaná vzdělávací hodnota. Personalizační, socializační a enkulturační stránka výuky. Kulturní skripty ve výuce (z hlediska žáka, z hlediska učitele), kultury vyučování a učení. 3. Model technické racionality a model reflektivní praxe D. Schöna v přípravném nebo dalším vzdělávání učitelů. Autorita ve vztahu učitele a žáků - čtyři typy autority. 4. Schönův koncept reflektivního praktika jako vyjádření principu profesionality v učitelství. Profesní soud o výuce a princip lege artis. 5. Učitel jako reflektivní praktik v Korthagenově pojetí: od gestaltu přes schéma k teorii. Korespondence mezi pojetím gestaltu a profesního skriptu. Rozlišení kontrolních od rozvíjejících hospitací a funkce rozvíjejících hospitací při utváření profesního společenství učitelů. Peschlův model cyklického sdílení znalostí (učitelské "společenství myslí"). 6. Korthagenův ALACT model reflexe výuky v koncepci přípravy reflektivního praktika a jeho vztah k rozvíjejícím hospitacím výuky, koučingu a mentoringu. Alterace v metodice 3A jako východisko profesního rozvoje. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Žákovský prekoncept a jeho vztah k fenoménu, obsahu a konceptu ve výuce. Úloha tzv. nové kultury vyučování a učení (Weinert) při kognitivní aktivizaci žáků (Klieme et al.) ve výuce. 8. Problém posuzování kvality výukových situací ve světle teorie alterací výuky v metodice 3A. Tematická, konceptová, cílová-kompetenční vrstva modelu hloubkové struktury výuky MHS a jejich vzájemné vztahy při analýze výuky. Operační přechody mezi vrstvami MHS: abstrakce a generalizace. Rekurzivní princip v MHS. Ústřední úloha konceptové vrstvy a konceptové analýzy výuky v obsahovém pojetí reflexe a posuzování kvality výuky. Kvalita situací: selhávající, nerozvinuté, podnětné, rozvíjející. 9. Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v MHS s ohledem na vztah mezi obsahem, žákovskou činností, cílovými požadavky a požadavky na hodnocení ve výuce. Formativní anebo autonomní hodnocení. Problém normy a chyby ve světle nároků na kognitivní aktivizaci žáků ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znát terminologii pro konceptovou analýzu výuky - operacionalizovat termíny pro popis výuky a pro hodnocení její kvality - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech
Odborné dovednosti
- demonstrovat didaktickou citlivost pro konceptovou analýzu výuky (dostatečně široký arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé a teoreticky průkazné uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit profesní vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- Znát požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či nadoborovém, resp. filozofickém kontextu. - Rozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a jejím teoretickou reflexí v pedagogice, didaktice a oborové didaktice. - Uvažovat o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. - Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy ke vhodným průřezovým tématům. - Analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity.
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky si uvědomovat svůj myšlenkový obraz výuky, do žádoucí míry zvládá jeho dokumentační záznam a s oporou v něm odborně analyzuje výukové situace a navrhuje a zdůvodňuje jejich hodnocení a jejich zlepšující alterace. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. - S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhadovat smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzovat v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy, odhadovat možný dopad výukové situace na žáka a s porozuměním o něm diskutovat.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Buty, Ch. et Tiberghien, A. Learning hypotheses and an associated tool to design and to analyse teaching?learning sequences.. 2016 Impact Factor 1.240 International Journal of Science Education, 2004.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978 -80 -7315 -22.
  • Rusek, M., Slavík, J., Najvar, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie.. Praha, 2016.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr