Vyučující
|
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Švanda Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Kohoutová Jana, Mgr.
-
Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
-
Nocarová Eva, PaedDr.
-
Nová Anna, Mgr.
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět systematicky navazuje na Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek: 1. Obsah a jeho transformace ve výuce. Didaktická a kognitivní transformace obsahu. 2. Vztah mezi pedagogickým dílem, jeho situacemi, zážitkem žáka a mírou přínosu výuky. 3. Model technické racionality a model reflektivní praxe D. Schöna ve vzdělávání učitelů. 4. Schönův koncept reflektivního praktika jako vyjádření principu profesionality v učitelství. 5. Učitel jako reflektivní praktik v Korthagenově pojetí: od gestaltu přes schéma k teorii. 6. Korthagenův ALACT model reflexe výuky v koncepci přípravy reflektivního praktika. Alterace. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Úloha tzv. nové kultury vyučování a učení. 8. Posuzování kvality výukových situací v metodice 3A. Model hloubkové struktury výuky. 9. Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v Modelu hloubkové struktury výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znát terminologii pro konceptovou analýzu výuky - operacionalizovat termíny pro popis výuky a pro hodnocení její kvality - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech |
Odborné dovednosti |
---|
- demonstrovat didaktickou citlivost pro konceptovou analýzu výuky (dostatečně široký arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé a teoreticky průkazné uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit profesní vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- Znát požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či nadoborovém, resp. filozofickém kontextu. - Rozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a jejím teoretickou reflexí v pedagogice, didaktice a oborové didaktice. - Uvažovat o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. - Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy ke vhodným průřezovým tématům. - Analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity. |
Odborné dovednosti |
---|
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky si uvědomovat svůj myšlenkový obraz výuky, do žádoucí míry zvládá jeho dokumentační záznam a s oporou v něm odborně analyzuje výukové situace a navrhuje a zdůvodňuje jejich hodnocení a jejich zlepšující alterace. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. - S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhadovat smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzovat v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy, odhadovat možný dopad výukové situace na žáka a s porozuměním o něm diskutovat. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. et al. Metodika 3A: nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality. Masarykova univerzita v Brně. 2022.
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. .
-
Slavík, J., Hajerová Müllerová, L., & Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky: 1. díl. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita v Brně. 2017.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
|