Předmět: Reflexe a hodnocení kvality výuky

« Zpět
Název předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky
Kód předmětu KPG/RHV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Švanda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Kohoutová Jana, Mgr.
  • Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
  • Nocarová Eva, PaedDr.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět systematicky navazuje na Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek: 1. Obsah a jeho transformace ve výuce. Didaktická a kognitivní transformace obsahu. 2. Vztah mezi pedagogickým dílem, jeho situacemi, zážitkem žáka a mírou přínosu výuky. 3. Model technické racionality a model reflektivní praxe D. Schöna ve vzdělávání učitelů. 4. Schönův koncept reflektivního praktika jako vyjádření principu profesionality v učitelství. 5. Učitel jako reflektivní praktik v Korthagenově pojetí: od gestaltu přes schéma k teorii. 6. Korthagenův ALACT model reflexe výuky v koncepci přípravy reflektivního praktika. Alterace. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Úloha tzv. nové kultury vyučování a učení. 8. Posuzování kvality výukových situací v metodice 3A. Model hloubkové struktury výuky. 9. Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v Modelu hloubkové struktury výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znát terminologii pro konceptovou analýzu výuky - operacionalizovat termíny pro popis výuky a pro hodnocení její kvality - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech
Odborné dovednosti
- demonstrovat didaktickou citlivost pro konceptovou analýzu výuky (dostatečně široký arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé a teoreticky průkazné uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit profesní vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- Znát požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či nadoborovém, resp. filozofickém kontextu. - Rozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a jejím teoretickou reflexí v pedagogice, didaktice a oborové didaktice. - Uvažovat o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. - Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy ke vhodným průřezovým tématům. - Analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity.
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky si uvědomovat svůj myšlenkový obraz výuky, do žádoucí míry zvládá jeho dokumentační záznam a s oporou v něm odborně analyzuje výukové situace a navrhuje a zdůvodňuje jejich hodnocení a jejich zlepšující alterace. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. - S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhadovat smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzovat v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy, odhadovat možný dopad výukové situace na žáka a s porozuměním o něm diskutovat.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Janík, T. et al. Metodika 3A: nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality. Masarykova univerzita v Brně. 2022.
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. .
  • Slavík, J., Hajerová Müllerová, L., & Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky: 1. díl. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita v Brně. 2017.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr