Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rizikové chování u dětí a mladistvých, sociálně patologické jevy - základní terminologie, psychologický, sociologický a speciálně pedagogický pohled. Socializace a její poruchy u dětí a mladistvých. Utváření sociálních hodnot a norem, mravní vývoj člověka, sociální deviace. Rizikové chování klasifikace. Predisponující, preformující a provokující příčiny rizikového chování. Dětské lži, krádeže, nekázeň, záškoláctví, agresivní chování, šikana jako specifický typ agrese vymezení, projevy řešení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Na základě znalostí ze střední školy charakterizovat rizikové chování. |
Na elementární úrovni popsat jednotlivé formy rizikového chování. |
Odborné dovednosti |
---|
Na základě elementárních znalostí rozpoznat rizikové chování. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Před zahájením studia předmětu je student schopen: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat rizikové chování a sociálně patologické jevy. |
Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. |
Vyjmenuje jednotlivé druhy poruch chování |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat etiologické faktory poruch chování. |
Interpret relationships between moral development and behavioral disorders |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bělík, Václav; Hoferková, Stanislava; Kraus, Blahoslav. Slovník sociální patologie. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
-
Bittmannová, Lenka; Bittmann, Julius. Prevence a účinné řešení šikany : u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-15-2.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
Janošová, Pavlína; Kollerová, Lenka; Zábrodská, Kateřina,; Kressa, Jiří,; Dědová, Mária. Psychologie školní šikany. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Kabíček, Pavel; Csémy, Ladislav,; Hamanová, Jana. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Krizo, Viktor. Sikanovanie v skole :. 2014. ISBN 978-80-8140-125-1.
-
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
-
Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
-
Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
-
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
-
Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
|