Předmět: Rizikové chování 1

« Zpět
Název předmětu Rizikové chování 1
Kód předmětu KPG/RICH1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rizikové chování u dětí a mladistvých, sociálně patologické jevy - základní terminologie, psychologický, sociologický a speciálně pedagogický pohled. Socializace a její poruchy u dětí a mladistvých. Utváření sociálních hodnot a norem, mravní vývoj člověka, sociální deviace. Rizikové chování klasifikace. Predisponující, preformující a provokující příčiny rizikového chování. Dětské lži, krádeže, nekázeň, záškoláctví, agresivní chování, šikana jako specifický typ agrese vymezení, projevy řešení.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 12 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Na základě znalostí ze střední školy charakterizovat rizikové chování.
Na elementární úrovni popsat jednotlivé formy rizikového chování.
Odborné dovednosti
Na základě elementárních znalostí rozpoznat rizikové chování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Před zahájením studia předmětu je student schopen: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat rizikové chování a sociálně patologické jevy.
Objasnit determinanty vzniku rizikového chování.
Vyjmenuje jednotlivé druhy poruch chování
Odborné dovednosti
Analyzovat etiologické faktory poruch chování.
Interpret relationships between moral development and behavioral disorders
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bělík, Václav; Hoferková, Stanislava; Kraus, Blahoslav. Slovník sociální patologie. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
  • Bittmannová, Lenka; Bittmann, Julius. Prevence a účinné řešení šikany : u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-15-2.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • Janošová, Pavlína; Kollerová, Lenka; Zábrodská, Kateřina,; Kressa, Jiří,; Dědová, Mária. Psychologie školní šikany. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • Kabíček, Pavel; Csémy, Ladislav,; Hamanová, Jana. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • Krizo, Viktor. Sikanovanie v skole :. 2014. ISBN 978-80-8140-125-1.
  • Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
  • Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
  • Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
  • Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr