Lecturer(s)
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
Risk behavior in children and adolescents, social pathological phenomena - basic terminology, psychological, sociological and special pedagogical view. Socialization and its disorders in children and adolescents. Formation of social values and norms, moral development of man, social deviation. Risk Classification Behavior. Predisposing, reforming and provoking the causes of risky behavior. Children's lies, theft, mischief, truancy, aggressive behavior, bullying as a specific type of aggression, demarcation.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 12 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Based on the knowledge of high school, they characterize risk behaviors. |
At the elementary level, describe individual forms of risk behavior. |
Skills |
---|
Based on elementary knowledge, recognize risk behavior. |
Competences |
---|
N/A |
Student is able to: he plans and organizes his / her learning and work critically accessing information sources, creatively processing information and using it in their studies and practice |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Defining risk behaviors and socially pathological phenomena. |
Clarify the determinants of risk behavior. |
Describes individual types of behavioral disorders. |
Skills |
---|
Analyze the etiological factors of behavioral disorders. |
Interpret relationships between moral development and behavioral disorders |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Skills |
---|
Interactive lecture |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Skills |
---|
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Bělík, Václav; Hoferková, Stanislava; Kraus, Blahoslav. Slovník sociální patologie. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
-
Bittmannová, Lenka; Bittmann, Julius. Prevence a účinné řešení šikany : u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-15-2.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
Janošová, Pavlína; Kollerová, Lenka; Zábrodská, Kateřina,; Kressa, Jiří,; Dědová, Mária. Psychologie školní šikany. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Kabíček, Pavel; Csémy, Ladislav,; Hamanová, Jana. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Krizo, Viktor. Sikanovanie v skole :. 2014. ISBN 978-80-8140-125-1.
-
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
-
Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
-
Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
-
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
-
Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
|