Předmět: Rizikové chování 2

« Zpět
Název předmětu Rizikové chování 2
Kód předmětu KPG/RICH2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Závislostní chování etiologie, typologie Látkové závislosti Činnostní závislosti Delikventní chování Extrémní projevy agrese Rasismus a xenofobie Násilí v rodině Syndrom CAN Negativní působení sekt Rizikové sexuální chování Spektrum poruch příjmu potravin Systém řešení poruch chování a preventivních opatření

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit, popsat a etiologicky zdůvodnit základní sociálně patologické jevy z předcházejícího předmětu KPG/RICH1
Odborné dovednosti
základní psychologické a sociologické teoretické koncepty aplikovat na konkrétní typy rizikového chování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vyjmenovat dokumenty podporující prevenci rizikového chování a sděluje jejich obsah.
popsat a analyzovat hlavní sociálně patologické jevy
Odborné dovednosti
Vyhledat odborné zdroje a odborníky podílející se na prevenci a řešení poruch chování u dětí a mladistvých.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bělík, Václav; Hoferková, Stanislava; Kraus, Blahoslav. Slovník sociální patologie. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
  • Čapek, Robert; Navarová, Sylvie,; Ženatová, Zdenka. Žák v krizové situaci. 2017. ISBN 978-80-7496-294-3.
  • Čermák, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou : Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • Fromm, Erich. Anatomie lidské destruktivity : můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-232-4.
  • Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospíévajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • Kolář, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vyd. 2. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5.
  • Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0840-X.
  • Lečbych, Martin. Rorschachova metoda : integrativní přístup k interpretaci. 2., rozšířené a aktualizované vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5834-3.
  • Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
  • Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr