Předmět: Reflektovaná náslechová pedagogická praxe s didaktikou

« Zpět
Název předmětu Reflektovaná náslechová pedagogická praxe s didaktikou
Kód předmětu KPG/RNPD
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je vybavit studenty základními dispozicemi k reflexi a hodnocení kvality výuky a založit jejich dovednosti k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí. Dílčí cíle jsou zaměřeny na vybudování schopností studentů pro analýzu edukačního procesu, pro vyhodnocení jeho přínosných a slabých stránek a pro využití získaných poznatků ke zlepšování kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek a návazných seminářů: 1. Základní modely, koncepce výuky, základní kategorie vyučovacího procesu. Výuka a principy tzv. obsahového přístupu. Didaktický čtyřúhelník učitel - učivo - žák-tvůrce - žák-partner (konstruktivistický model). 2. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam a formulace. 3. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění. 13. Didaktické prostředky a podmínky, za nichž proces vyučování probíhá. 4. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality. 5. Učitelova dispozice k reflektování výuky a jejich rozvíjení; myšlenkový obraz výuky, předběžně a následně strukturovaná reflexe výuky. Kvalita výuky vs. formalismus ve výuce: odcizené a utajené poznávání. 6. Metodika 3A při reflexi, evaluaci nebo výzkumu výuky a její kvality: anotace, analýza, alterace. Alterace jako reflektivní východisko profesního rozvoje. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Funkce a souvislosti jádrového obsahu a jádrového učiva při konceptové analýze. Žákovský prekoncept obsahu. 8. Úloha aktivní experimentace s obsahem a funkce reflektivního dialogu mezi žáky spojeného se sociokognitivními výzvami ("konflikty") při kognitivní aktivizaci žáků ve výuce. 9. Model hloubkové struktury výuky (MHS). Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v MHS s ohledem na vztah mezi obsahem, žákovskou činností, cílovými požadavky a požadavky na hodnocení ve výuce. 10. Pedagogické dílo a jeho situační struktura, která podmiňuje kvalitu výuky; jádrový obsah, činnost žáka. 11. Jednání učitele ve výuce ve vztahu k reflexi výuky; primární intuice, sekundární intuice. Problém selhávání pedagogického díla. 12. Kvalita výuky vs. formalismus ve výuce: odcizené a utajené poznávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 140 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní pedagogické zásady pro výuku
- znát základní pojmy pro popis výuky - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky - znát základní pojmy pro hodnocení kvality výuky - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech
vysvětlit pedagogicko-psychologické metody přípravy výuky
Odborné dovednosti
projevit zájem o práci pedagoga
- demonstrovat didaktickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci
využívat textové prameny i moderní technologie, zejména informační databáze
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- Znát požadovanou terminologii, vysvětluovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru - Rozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP). - Uvažovat o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. - Analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity.
charakterizovat podmínky učení, využití metod, forem a prostředků pro efektivní výuku
formulovat možné příčiny neúspěchu při realizaci cílů výuky
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria.
provést vhodný výběr učiva ve vytyčených tématech
uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou metodiku ve vyučování
argumentovat uplatnění použitých zásad ve vlastním plánu výuky
zhodnotit dovednosti studentů a poskytnout zpětnou vazbu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978 -80 -7315 -22.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Vališová, Alena. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr