Předmět: Řízení školy a management MŠ

« Zpět
Název předmětu Řízení školy a management MŠ
Kód předmětu KPG/RSM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.) Mateřská škola jako instituce 2.) Vedoucí pracovník mateřské školy 3.) Úvod do problematiky financování školy 4.) Základy personalistiky 5.) Tvorba koncepce školy 6. Kultura školy 7.) Základy public relations 8.) Sebeprezentace u výběrového řízení

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 23 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat vzdělávací systém ČR.
Zná základy obecné didaktiky a didaktiky předškolního věku.
Zná Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v aktuálním znění.
Má znalosti z oblasti pedagogické a sociální psychologie.
Zná techniky efektivní komunikace.
Odborné dovednosti
Využívá techniky efektivní komunikace.
Dokáže spolupracovat s druhými, přednést své názory, argumentovat.
Dokáže formulovat své představy o práci učitele a mateřské školy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zná právní předpisy vztahující se k předškolnímu vzdělávání.
Vysvětlí roli a funkci řídícího pracovníka mateřské školy.
Orientuje se v problematice financování škol.
Vysvětlí rozdíly mezi managementem a leadershipem.
Vysvětlí pojmy kultura školy, klima školy, klima třídy a faktory, které je ovlivňují.
Uvede příklady aktivit v rámci public relation.
Odborné dovednosti
Umí napsat životopis.
Navrhne koncepci fiktivní mateřské školy.
Umí napsat grantovou žádost.
Umí vytvořit propagační materiál mateřské školy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Chvál, Martin. Na naší škole nám záleží : jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1321-5.
  • LHOTKOVÁ, I., ŠNÝDROVÁ, I., TURECKIOVÁ, M. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. 2012.
  • Syslová, Zora. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2., doplněné a aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-7478-859-8.
  • Trojanová, Irena. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-7552-842-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr