Lecturer(s)
|
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
|
Course content
|
Speech and thinking in oral and literate culture Nonverbal communication, and our personality Impromptu speech Active reading of the text Basics of Voice Education Principles of classical rhetoric Speech on the topic for Presentation Basics Art of listening Culture of public dialogue
|
Learning activities and teaching methods
|
Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic communications and social skills. |
learning outcomes |
---|
Students realize the importance of a literate public expression and art dealing with people. The course will use knowledge of psychology, pedagogy and sociology. Learning outcomes students can check in moderated discussions, debates and polemics. |
teaching methods |
---|
Seminar |
Students' portfolio |
Discussion |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Hetych, Josef. Kultura řeči a mluveného projevu : Pro posluchače pedagogických fakult. Hradec Králové : Pedagogická fakulta v Hradci Králové, 1980.
-
Hubáček, Jaroslav. Jak mluvit a přednášet. Ostrava : Profil, 1983.
-
Langer, Antonín. Úspěch veřejné promluvy : Kapitoly z rétoriky. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-063-X.
-
McLaganová, Patricia; Krembs, Peter. Komunikace na úrovni : jak dosáhnout ještě vyšší výkonnosti pomocí účinné komunikace. Vyd. 1. Praha : Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1.
-
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Štembergová-Kratochvílová, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.
|