Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky. 1. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování - medicínská, psychologická, pedagogická specifika 2. Struktura příčin specifických poruch učení 3. Lateralita - typy, ontogeneze laterality 4. Orientační diagnostika laterality, rizikové typy 5. Práce s leválem na 1. st. ZŠ 6. LMD/ADHD - etiologie, symtomatika 7. Deficity dílčích funkcí - strukturace 8. LMD/ADHD - podpora a intervence 9. SPU v oblasti řeči 10. SPU v oblasti matematických a dalších schopností 11. Spolupráce s poradenským zařízením 12. Specifika rodinné výchovy u jedince s SPU a LMD/ADHD 13. Organizace a realizace péče na úrovni 1. st. ZŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní speciálně-pedagogickou terminologii |
orientovat se v legislativních normách souvisejících se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
vysvětlit klíčové psychologické souvislosti problematiky |
Odborné dovednosti |
---|
užívat základní speciálně-pedagogickou terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD |
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD |
Odborné dovednosti |
---|
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU |
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch |
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU |
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
DRTÍLKOVÁ, I. Hyperkinetická porucha ADHD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262.
-
JUCOVIČOVÁ, D. et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.. Praha, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
-
NOVÁK, J. Dyskalkulie.. Havlíčkův Brod:, 2004. ISBN 80-7311-029-6.
-
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-2.
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností.. Praha, 2003. ISBN 80-7178-800.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|