Předmět: Specif. vývojové poruchy učení a chování

« Zpět
Název předmětu Specif. vývojové poruchy učení a chování
Kód předmětu KPG/S1PCH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky. 1. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování - medicínská, psychologická, pedagogická specifika 2. Struktura příčin specifických poruch učení 3. Lateralita - typy, ontogeneze laterality 4. Orientační diagnostika laterality, rizikové typy 5. Práce s leválem na 1. st. ZŠ 6. LMD/ADHD - etiologie, symtomatika 7. Deficity dílčích funkcí - strukturace 8. LMD/ADHD - podpora a intervence 9. SPU v oblasti řeči 10. SPU v oblasti matematických a dalších schopností 11. Spolupráce s poradenským zařízením 12. Specifika rodinné výchovy u jedince s SPU a LMD/ADHD 13. Organizace a realizace péče na úrovni 1. st. ZŠ

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní speciálně-pedagogickou terminologii
orientovat se v legislativních normách souvisejících se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
vysvětlit klíčové psychologické souvislosti problematiky
Odborné dovednosti
užívat základní speciálně-pedagogickou terminologii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
Odborné dovednosti
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • DRTÍLKOVÁ, I. Hyperkinetická porucha ADHD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262.
  • JUCOVIČOVÁ, D. et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.. Praha, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie.. Havlíčkův Brod:, 2004. ISBN 80-7311-029-6.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-2.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností.. Praha, 2003. ISBN 80-7178-800.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr