Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Při realizaci distanční výuky budou podklady přednášek studentům distribuovány, nebo lze využít Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4712 a bude on-line výuka přednášek. Cílem předmětu je získání základních dovedností a vědomostí v oblasti sexuální výchovy zaměřené na oblast předškolní a výchovy v mladším školním věku. Dále pak porozumění základním terminologickým pojmům a etickým otázkám sexuální výchovy na MŠ a ZŠ. Studen/-ka porozumí otázkám sexuální výchovy jako součásti zdravého životního stylu. Dokáže odlišit historické a současné přístupy k sexuální výchově (od tabuizace k otevřené sexuální výchově). Vysvětlí základní roviny sexuální výchovy a analyzuje odlišnosti obsahu a prostředků mezi rodinnou a institucionální sexuální výchovou (na MŠ). Zaujímá otevřený postoj k jednotlivým přístupům v sexuální výchově. Respektuje etické otázky v oblasti sexu a sexuality a dokáže vysvětlit rizika spojená s komerčním sexuálním zneužíváním dětí a mládeže. Aplikuje teoretické poznatky na sexuální výchovu pro určité věkové období života jedince, včetně sexuální výchovy postižených dětí a mládeže.Dokáže správně metodicky zpracovat a v pedagogické praxi využít vybrané téma ze sexuální výchovy. Přehled témat: 1. Sexuální výchova jako součást zdravého životního stylu a globální výchovy, historický vývoj a přístupy. 2. Cíle, obsah a metodika sexuální výchovy v předškolním a mladším školním věku dítěte, institucionální a rodinná sex. výchova. 3. Problémy současné sexuální výchovy (roviny, přístupy, etické otázky). 4. Sexuální výchova ve vztahu k postiženým jedincům. 5. Etické otázky spojené se sexualitou jedince a sex. výchovou, prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí. Úloha rodiny v péči o dítě, ot. komunikace a sexuální výchovy u dětí předškolního a mladšího školního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využívat základní znalosti z biologie člověka |
objasnit výchovu ke zdravému životnímu stylu |
užívat základní pedagogické pojmy a kategorie |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat výuku |
vyhledávat a zpracovávat informace (elektronické zdroje, odborná literatura) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit cíle, znaky sexuální výchovy jako součást výchovy ke zdraví |
odlišit historické a současné pojetí sexuální výchovy, vč. přístupů (od tabuizace k otevřené sexuální výchově) |
zhodnotit základní roviny sexuální výchovy a její chápání v bio-psycho-sociální rovině |
odlišit obsah a prostředky rodinné a institucioalizované sexuální výchovy |
rozeznat a vysvětlit rizika spojená s komerčním sexuálním zneužíváním dětí a mládeže, vč. rodiny a školy |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat výuku/projekt sexuální výchovy pro určité věkové období života jedince, vč. dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
respektovat etické otázky sexu a sexuality v diskuzi |
komunikovat v tématech sexua lidské sexuality |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bentovim, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-629-3.
-
Borneman, Ernest. Encyklopedie sexuality. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-17-1.
-
Capponi, Věra. Sexuologický slovník. Grada Praha, 1994.
-
Fenwick, Elizabeth. Sexuální výchova : průvodce citovým a tělesným dozráváním. Praha : Cesty, 1996. ISBN 80-7181-022-3.
-
Hradečná, Marie; Hejlová, Helena; Novotná-Dědečková, Jiřina. Práce učitele s právy dítěte. Praha : SVI PedF UK, 1996. ISBN 80-86039-16-1.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Kracík, J. Sexuální výchova postižené mládeže. Praha: Karolinum, 1992.
-
Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
-
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Pekárková, Milena. Potrat ano-ne, aneb, Na pokraji života. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-922-5.
-
Salomé, Jacques. Mluv se mnou. mám ti co říct. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-128-2.
-
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Sielert, Uwe. Sexuální výchova : kniha netradičních metod výuky. 1. vyd. Praha : Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-36-9.
-
Smolíková, K.; Hejnová, R. Než se dítě zeptá. : program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-132-0.
-
Svatoš, Tomáš. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti : sborník příspěvků z 5. celostátní konference: K aktuálním otázkám rodinné výchovy Hradec Králové 17.4.2002. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-317-4.
-
Šilerová, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0291-6.
-
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Švejcar, Josef; Frühauf, Pavel; Havlíček, Karel. Péče o dítě : doplněné, rozšířené a aktualizované vydání. 1. vyd. Praha : Nuga, 2003. ISBN 80-85903-15-6.
|