Předmět: Základy speciálně pedagogické diagnostiky

« Zpět
Název předmětu Základy speciálně pedagogické diagnostiky
Kód předmětu KPG/SGD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Škodová Helena, Mgr.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky, 2. Historické aspekty diagnostikování člověka, 3. Předmět pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky, cíl diagnostiky, 4. Pojetí diagnostiky, klasifikace diagnostických metod klinické a testové metody., 5. Průběh diagnostiky, etapy diagnostického procesu, 6. Diagnostické metody, 7. Klinické metody kvalitativní diagnostika, 8. Testové metody kvantitativní diagnostika (měření v diagnostice), 9. Výstupy diagnostiky a jejich přenos do praxe, 10. Specifika diagnostiky jednotlivých věkových období, 11. Specifika diagnostiky osob s jednotlivými typy postižení, 12. Etické aspekty diagnostiky, 13. Právní aspekty diagnostiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základech sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a školní didaktiky
syntetizovat znalosti předcházejících pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických předmětů pro následné využití v oblasti diagnostiky
Odborné dovednosti
přizpůsobit komunikační schémata jednotlivým věkovým kategoriím na základě poznatků z předcházejících předmětů
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Student dokáže kategorizovat a prezentovat informace získané z odborné literatury.
Výsledky učení
Odborné znalosti
student získá kompetence v oblasti pedagogické a speciálně-pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. Student dokáže pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat
Odborné dovednosti
- užívat základních klinických a testových diagnostických metod
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
student dokáže prezentoval přehled základních diagnostických metod a popsat způsoby jejich praktického využití
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky.. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
  • KNOTOVÁ, D. Školní poradenství.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • VALENTA, M; KREJČOVÁ. L.; HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu.. Praha, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
  • VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr