Vyučující
|
-
Škodová Helena, Mgr.
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky, 2. Historické aspekty diagnostikování člověka, 3. Předmět pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky, cíl diagnostiky, 4. Pojetí diagnostiky, klasifikace diagnostických metod klinické a testové metody., 5. Průběh diagnostiky, etapy diagnostického procesu, 6. Diagnostické metody, 7. Klinické metody kvalitativní diagnostika, 8. Testové metody kvantitativní diagnostika (měření v diagnostice), 9. Výstupy diagnostiky a jejich přenos do praxe, 10. Specifika diagnostiky jednotlivých věkových období, 11. Specifika diagnostiky osob s jednotlivými typy postižení, 12. Etické aspekty diagnostiky, 13. Právní aspekty diagnostiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základech sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a školní didaktiky |
syntetizovat znalosti předcházejících pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických předmětů pro následné využití v oblasti diagnostiky |
Odborné dovednosti |
---|
přizpůsobit komunikační schémata jednotlivým věkovým kategoriím na základě poznatků z předcházejících předmětů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Student dokáže kategorizovat a prezentovat informace získané z odborné literatury. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student získá kompetence v oblasti pedagogické a speciálně-pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. Student dokáže pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat |
Odborné dovednosti |
---|
- užívat základních klinických a testových diagnostických metod |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
student dokáže prezentoval přehled základních diagnostických metod a popsat způsoby jejich praktického využití |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky.. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
-
KNOTOVÁ, D. Školní poradenství.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
VALENTA, M; KREJČOVÁ. L.; HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu.. Praha, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
-
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
|