Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Vroblová Váchalová Hana, Mgr. et Mgr.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět v návaznosti na učivo předcházejících speciálně pedagogických disciplín seznamuje s etiologií a symptomatikou specifických poruch učení a chování Obsah: 1. Pohledy na normu a normalitu v kontextu specifických poruch učení a chování, 2. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování medicínská, psychologická, pedagogická specifika, 3. Historie poznání SPU ve světě a u nás, 4. Etiologie SPU historie pohledů u nás a ve světě, 5. Etiologický model deficitů dílčích funkcí jako základ pro diagnostiku a intervenci, 6. Deficity dílčích funkcí strukturace, vztah k SPU, 7. Lateralita vymezení, ontogeneze, 8. Lateralita orientační diagnostika, 9. Pravolevá orientace ontogeneze, diagnostika, vztah k SPU, 10. LMD/ADHD vymezení, příčiny, výskyt, 11. Diagnostika LMD/ADHD orientační a symptomatická, 12. Specifické poruchy učení vymezení, výskyt, současná dilemata, 13. Symptomatická diagnostika poruch.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předmět je teporeticko praktický, předpokládá znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a školní didaktiky |
Základně se orientovat v problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. |
Odborné dovednosti |
---|
Užívat odpovídající odbornou speciálně pedagogickou terminologii. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- etiologických souvislostí specifických poruch učení a chování - základních symptomatických diagnostických metod - škály kompenzačních postupů |
Odborné dovednosti |
---|
- orientace v odpovídajících legislativních normách - vybrat odpovídají nápravná cvičení podle individuálních potřeb žáka se SPU - realizovat kompenzační cvičení s žákem se SPU |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
DRTÍLKOVÁ, I.; ŠERÝ, O. Hyperkinetická porucha: ADHD.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
-
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.
-
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-657-4.
-
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti.. Praha, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
-
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti.. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
-
Vágnerová, Marie; Klégrová, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
-
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
-
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
|