Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Vroblová Váchalová Hana, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. DDF na MŠ, možnosti prevence SPU v předškolním věku, 2. Specializované kompenzační programy, práce s dětmi po OŠD, 3. Intervence u dětí s LMD/ADHD, 4. Poradenská péče o žáky s SPU, 5. Intervence u žáka s SPU, 6. Specifika vzdělávání žáků se SPU, IVP, 7. Vedení ANP na úrovní ZŠ a PPP, spolupráce s rodinou žáka, 8. Využití výpočetní techniky při intervenci u SPU, 9. Netradiční terapeutické postupy, 10. Specifika práce se žáky s SPU na SŠ, 11. Diagnostika SPU u dospělých, 12. Podpora studentů s SPU na vysokých školách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předmět je teporeticko praktický, předpokládá znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a školní didaktiky |
- prokázat úroveň vědomostí z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost |
Odborné dovednosti |
---|
- prokázat úroveň dovedností z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- v oblasti pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a základní diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. |
Odborné dovednosti |
---|
- podle diagnostických závěrů poradenského zařízení naplánovat a zrealizovat kompenzační postupy u žáka se specifickou poruchou učení nebo chování |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M.; OPATŘILOVÁ, D.; VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
-
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.
-
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-657-4.
-
SIWEK, Bh. Jak si poradit s pravopisem: cvičení pro děti s dysortografií. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-988-0.
-
SVOBODA, P. Cvičení pro rozvoj čtení: pro začínající čtenáře a děti se specifickými poruchami učení.. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0196-0.
-
ŠAUEROVÁ, M.; ŠPAČKOVÁ, K.; NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
-
Vágnerová, Marie; Klégrová, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
-
VALENTA, M.; MAŠTALÍŘ, J.; LUDÍKOVÁ, L.; FINKOVÁ, D. Dynamika dílčích funkcí u předškoláků a žáků mladšího školního věku. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5400-9.
-
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
|