Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálně pedagogických zkušeností a kompetencí studentů. 2. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky. 3. Exkurz do historie speciálního a inkluzivního vzdělávání: od segregace k inkluzi. 4. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů zdravotního postižení nebo jiných znevýhodnění. 5. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence a sociální souvislosti. 6. Osobnost člověka s postižením a znevýhodněním, specifika přístupu k lidem se speciálními potřebami. 7. Člověk s postižením v rodině. 8. Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice: poradenství a intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 9. Zdravotní postižení a inkluzivní přístupy v kontextu lidských práv a současných politik v ČR, EU i v globálním prostoru 10. Právní postavení dětí, žáků, studentů, dospělých a seniorů se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním v ČR. 11. Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluze a proinkluzivní terminologie. 12. Koncept sociální inkluze a jeho perspektivy v rámci komunity i širší společnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika.. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
ZILCHER, L.; SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
|