Předmět: Uvedení do speciální a inkluzivní pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Uvedení do speciální a inkluzivní pedagogiky
Kód předmětu KPG/SGIP
Organizační forma výuky Není + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálně pedagogických zkušeností a kompetencí studentů. 2. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky. 3. Exkurz do historie speciálního a inkluzivního vzdělávání: od segregace k inkluzi. 4. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů zdravotního postižení nebo jiných znevýhodnění. 5. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence a sociální souvislosti. 6. Osobnost člověka s postižením a znevýhodněním, specifika přístupu k lidem se speciálními potřebami. 7. Člověk s postižením v rodině. 8. Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice: poradenství a intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 9. Zdravotní postižení a inkluzivní přístupy v kontextu lidských práv a současných politik v ČR, EU i v globálním prostoru 10. Právní postavení dětí, žáků, studentů, dospělých a seniorů se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním v ČR. 11. Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluze a proinkluzivní terminologie. 12. Koncept sociální inkluze a jeho perspektivy v rámci komunity i širší společnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání.
Odborné dovednosti
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika.. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
  • VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • ZILCHER, L.; SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr