Předmět: Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením
Kód předmětu KPG/SGKOP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět obsahuje systematický přehled informací o kombinovaném postižení. Studenti se seznámí s jednotlivými kategoriemi postižení více vadami a se specifickými symptomy každé z kombinací postižení a jejich vlivu na chování jedince, komunikační schopnosti a socializaci. Obsah: 1. Kombinované vady: vymezení a terminologie, 2. Kombinované postižení: kategorie a klasifikace, 3. Kombinace tělesného postižení s dalšími vadami, 4. Dětská mozková obrna, 5. Kombinace mentálního postižení s dalšími vadami, 6. Downův syndrom a jiné formy chromozomálních aberací, 7. Poruchy autistického spektra a jiné pervazivní vývojové poruchy, 8. Kombinace smyslového postižení s jinými vadami, 9. Hluchoslepota, 10. Narušená komunikační schopnost u osob s kombinovaným postižením, 11. Poruchy chování ve spojení s jinými druhy postižení, 12. Terapie, edukace a osobnostní rozvoj u jedinců s těžkým kombinovaným postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student umí vysvětlit konceptuální a etická východiska speciální pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí.
Odborné dovednosti
systematizovat a kategorizovat odborné informace z jednotlivých oblastí speciální pedagogiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
student je schopen prezentovat a kombinovat informace z předchozích speciálněpedagogických kurzů
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student umí popsat východiska a procesy podpory člověka a s postižením více vadami.
Odborné dovednosti
Student umí uskutečňovat podpůrný proces u jedince s postižením více vadami a to s ohledem na věková a jiná specifika klienta.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
student je schopen pracovat ze znalostmi a dovednostmi získanými v předchozích jednotlivých speciálněpedagogických kurzech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
  • Hanák, P. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha, 2005.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd.. Praha, 2006.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami: Education of persons with severe disability and multiple disability. Vrno, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr