Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět obsahuje systematický přehled informací o kombinovaném postižení. Studenti se seznámí s jednotlivými kategoriemi postižení více vadami a se specifickými symptomy každé z kombinací postižení a jejich vlivu na chování jedince, komunikační schopnosti a socializaci. Obsah: 1. Kombinované vady: vymezení a terminologie, 2. Kombinované postižení: kategorie a klasifikace, 3. Kombinace tělesného postižení s dalšími vadami, 4. Dětská mozková obrna, 5. Kombinace mentálního postižení s dalšími vadami, 6. Downův syndrom a jiné formy chromozomálních aberací, 7. Poruchy autistického spektra a jiné pervazivní vývojové poruchy, 8. Kombinace smyslového postižení s jinými vadami, 9. Hluchoslepota, 10. Narušená komunikační schopnost u osob s kombinovaným postižením, 11. Poruchy chování ve spojení s jinými druhy postižení, 12. Terapie, edukace a osobnostní rozvoj u jedinců s těžkým kombinovaným postižením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí vysvětlit konceptuální a etická východiska speciální pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí. |
Odborné dovednosti |
---|
systematizovat a kategorizovat odborné informace z jednotlivých oblastí speciální pedagogiky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
student je schopen prezentovat a kombinovat informace z předchozích speciálněpedagogických kurzů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí popsat východiska a procesy podpory člověka a s postižením více vadami. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí uskutečňovat podpůrný proces u jedince s postižením více vadami a to s ohledem na věková a jiná specifika klienta. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
student je schopen pracovat ze znalostmi a dovednostmi získanými v předchozích jednotlivých speciálněpedagogických kurzech |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
-
Hanák, P. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha, 2005.
-
Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd.. Praha, 2006.
-
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami: Education of persons with severe disability and multiple disability. Vrno, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
|