Vyučující
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Eva, Mgr.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Při kolokviích k praxi jsou řešeny úkoly, otázky a problémy, které souvisí s výkonem průběžných a souvislých odborných praxí studentů speciální pedagogiky. Formou kooperativního učení jsou probírány a diskutovány následující okruhy: 1. Základní vhled do praktikování supervizí v organizacích sociálního či vzdělávacího charakteru. Supervize jako kvalifikovaný dohled nad prací pomáhajících pracovníků v organizacích, vztahy mezi pracovníky navzájem, vztahy mezi pracovníky a uživateli služeb, resp. žáky a vztahy mezi pracovníky a rodinnými příslušníky uživatelů služeb, resp. žáků. 2. Fungování organizací poskytujících služby lidem se zdravotním postižením 3. Životní situace jednotlivců, rodin, skupin a komunit: mapování životních situací, plánování, provádění a hodnocení postupů vedoucích k řešení problémů 4. Propojování teoretických poznatků z oboru speciální pedagogika s praktickou zkušeností studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Mít orientaci a charakterizovat organizace a instituce, ve kterých se typicky zaměstnávají absolventi programu Speciální pedagogika Orientovat se v základních teoreticko-metodologických východiscích práce speciálního pedagoga |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět odbornému textu interpretovat a vysvětlit obsah odborného textu osobě, která se nepohybuje ve speciálně pedagogickém diskurzu napsat kultivovaný odborný text na dané téma uchopit a interpretovat zkušenosti získané během speciálně pedagogické praxe komunikovat s lidmi z jiného sociálního prostředí než je studentovo vlastní |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kriticky zhodnotit svojí teoretickou připravenost získanou během studia s tématy, které jsou diskutovány v institucích a organizacích odborné speciálně pedagogické praxe |
charakterizovat a popsat klíčová témata týkající se otázek sociálního začleňování osob s postižením |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat konkrétní problematické oblasti speciálně pedagogického terénu |
porovnat stěžejní diskutovaná témata v institucích možného profesního uplatnění |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Absolvováním předmětu je u studenta podpořena kompetence v oblasti postojů. Student se ztotožňuje s hodnotami a etickými principy výkonu práce speciálního pedagoga a je si vědom rozličných dilemat souvisejících s prací s lidmi s postižením a jejich rodinami. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Klinická praxe pod dohledem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
-
Musil, L. Ráda bych Vám pomohla, ale : dilemata práce s klienty v organizaci. Brno : Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
-
NEZVALOVÁ, D. Portfolio a jeho hodnocení. Olomouc: UPOL, 2012.
-
SLAVÍK, J.; MÜLLEROVÁ, L.; SOUKUPOVÁ, P. ET AL.. Reflexe hodnocení kvality výuky I. (ZRHV). Plzeň: ZČU v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Společnost sociálních pracovníků ČR. Etický kodex sociálních pracovníků ČR. Praha, 2005.
|