Předmět: Kolokvium k praxím a tvorba portfolia 3

« Zpět
Název předmětu Kolokvium k praxím a tvorba portfolia 3
Kód předmětu KPG/SGKP3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Eva, Mgr.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Při kolokviích k praxi jsou řešeny úkoly, otázky a problémy, které souvisí s výkonem průběžných a souvislých odborných praxí studentů Speciální pedagogiky. Formou kooperativního učení jsou probírány a diskutovány následující okruhy: 1. Supervize: Základní vhled do praktikování supervizí v organizacích sociálního či vzdělávacího charakteru. Supervize jako kvalifikovaný dohled nad prací pomáhajících pracovníků v organizacích, vztahy mezi pracovníky navzájem, vztahy mezi pracovníky a uživateli služeb, resp. žáky a vztahy mezi pracovníky a rodinnými příslušníky uživatelů služeb, resp. žáků. 2. Fungování organizací poskytujících služby lidem se zdravotním postižením 3. Životní situace jednotlivců, rodin, skupin a komunit: mapování životních situací, plánování, provádění a hodnocení postupů vedoucích k řešení problémů 4. Propojování teoretických poznatků z oboru speciální pedagogika s praktickou zkušeností studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 16 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Mít orientaci a charakterizovat organizace a instituce, ve kterých se typicky zaměstnávají absolventi programu Speciální pedagogika.
Orientovat se v základních teoreticko-metodologických východiscích práce speciálního pedagoga.
Odborné dovednosti
porozumět odbornému textu, interpretovat a vysvětlit obsah odborného textu osobě, která se nepohybuje ve speciálně pedagogickém diskurzu, napsat kultivovaný odborný text na dané téma, uchopit a interpretovat zkušenosti získané během speciálně pedagogické praxe, komunikovat s lidmi z jiného sociálního prostředí než je studentovo vlastní.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
kriticky zhodnotit svojí teoretickou připravenost získanou během studia s tématy, které jsou diskutovány v institucích a organizacích odborné speciálně pedagogické praxe
charakterizovat a popsat klíčová témata týkající se otázek sociálního začleňování osob s postižením
Odborné dovednosti
analyzovat konkrétní problematické oblasti speciálně pedagogického terénu
porovnat stěžejní diskutovaná témata v institucích možného profesního uplatnění
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Absolvováním předmětu je u studenta podpořena kompetence v oblasti postojů. Student se ztotožňuje s hodnotami a etickými principy výkonu práce speciálního pedagoga a je si vědom rozličných dilemat souvisejících s prací s lidmi s postižením a jejich rodinami.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Klinická praxe pod dohledem,
Prezentace práce studentů,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Portfolio,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • NEZVALOVÁ, D. Portfolio a jeho hodnocení. Olomouc: UPOL, 2012.
  • SLAVÍK, J.; MÜLLEROVÁ, L.; SOUKUPOVÁ, P. ET AL.. Reflexe hodnoceníkvality výuky I. (ZRHV). Plzeň: ZČU v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele.. Praha: NÚV, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr