Předmět: Speciální pedagogika osob s mentálním postižením 1

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s mentálním postižením 1
Kód předmětu KPG/SGMP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, 2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie), 3. Rodina s mentálně postiženým dítětem, 4. Psychologické modely reakce rodičů a jejich typické fáze, 5. Komunikační specifika mentálního postižení, 6. Psychosociální specifika osobnosti jedince s mentálním postižením, 7. Faktory, které ovlivňují začlenění osoby s mentálním postižením do běžné společnosti, 8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, hodnocení efektivity podpory, 9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, skutečnost, problémy), 10. Závěrečná reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky.
Odborné dovednosti
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsau učiva SŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student umí vysvětlit historická a hodnotová východiska speciální pedagogiky v kontextu mentálního postižení.
Student umí popsat specifika mentálního postižení v oblasti kognitivních a psychosociálních procesů.
Odborné dovednosti
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidé s mentálním postižením.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Reflexe literárních zdrojů k danému tématu a získané znalosti uplatnit ve skupinovém referátu.
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Prezentace individuálního projektu (dílčí části společného projektu) se zaměřením na praktické příklady.
Doporučená literatura
  • Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015.
  • Franiok, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením : (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
  • Hanák, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s olsabením kognitivního výkonu. Olomouc: univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
  • Šiška, J., Beadle-Brown, J., Káňová, Š., & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
  • Valenta, Muller. Psychopedie, teoretické základy a metodia. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr