Vyučující
|
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, 2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie), 3. Rodina s mentálně postiženým dítětem, 4. Psychologické modely reakce rodičů a jejich typické fáze, 5. Komunikační specifika mentálního postižení, 6. Psychosociální specifika osobnosti jedince s mentálním postižením, 7. Faktory, které ovlivňují začlenění osoby s mentálním postižením do běžné společnosti, 8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, hodnocení efektivity podpory, 9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, skutečnost, problémy), 10. Závěrečná reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsau učiva SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí vysvětlit historická a hodnotová východiska speciální pedagogiky v kontextu mentálního postižení. |
Student umí popsat specifika mentálního postižení v oblasti kognitivních a psychosociálních procesů. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidé s mentálním postižením. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Reflexe literárních zdrojů k danému tématu a získané znalosti uplatnit ve skupinovém referátu. |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Prezentace individuálního projektu (dílčí části společného projektu) se zaměřením na praktické příklady. |
Doporučená literatura
|
-
Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015.
-
Franiok, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením : (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
-
Hanák, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s olsabením kognitivního výkonu. Olomouc: univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
-
Šiška, J., Beadle-Brown, J., Káňová, Š., & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
-
Valenta, Muller. Psychopedie, teoretické základy a metodia. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.
|