Předmět: Speciální pedagogika osob s mentálním postižením 2

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s mentálním postižením 2
Kód předmětu KPG/SGMP2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Trendy v podpoře člověka s mentálním postižením, posuny v nahlížení na postižení. 2. Významné lidsko-právní a strategické dokumenty v kontextu zdravotního postižení. 3.- 8. Podpora osob s mentálním postižením v resortu sociálních služeb, východiska a principy sociálních služeb a ukazatele jejich kvality, služby poskytované rodinám s dětmi s mentálním postižením raného a předškolního věku, služby poskytované rodinám s dětmi s mentálním postižením školního věku, služby poskytující podporu mladému člověku s mentálním postižením v období přechodu ze školy do světa práce. 9. - 12. Podpora osob s mentálním postižením v resortu školství - právní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, role školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, přechod z MŠ do ZŠ, volba školy, podpora poskytovaná rodinám, podpora poskytovaná žákům s mentálním postižením v prostředí ZŠ a při přechodu na střední školu, plánování budoucnosti. 13. Podpora osob s mentálním postižením v resortu služeb zaměstnanosti, pracovní rehabilitace, podporované zaměstnávání.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student umí vysvětlit psycho-sociální a kognitivní specifika mentálního postižení.
Student umí popsat významy proměn postavené člověka s mentálním postižením ve společnosti a jejich odraz v teorii a praxi speciální pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí.
Výsledky učení
Student umí popsat proměny v postavení člověka s postižením a člověka s mentálním postižením ve společnosti.
Student umí vysvětlit aplikační možnosti lidsko-právního principu při vytváření strategických dokumentů a jejich implementaci v různých oblastech podpory člověka s mentálním postižením.
Odborné dovednosti
Student umí realizovat a popsat proces podpory člověka s mentálním postižením s ohledem na příslušnou oblast podpory, individuální potřeby, věková specifika klienta v kontextu vzdělávání a sociálních služeb resp. sociální práce.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Čadilová, V.; Jůn, H.; Thorová, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.
  • Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-30830.
  • Franiok, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
  • Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.
  • Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. 2015.
  • Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • Šiška, J.; Beadle-Brown, J.; Káňová, Š.; & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
  • Šiška, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, 2005.
  • Valenta, M.; Petráš, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr