Vyučující
|
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Trendy v podpoře člověka s mentálním postižením, posuny v nahlížení na postižení. 2. Významné lidsko-právní a strategické dokumenty v kontextu zdravotního postižení. 3.- 8. Podpora osob s mentálním postižením v resortu sociálních služeb, východiska a principy sociálních služeb a ukazatele jejich kvality, služby poskytované rodinám s dětmi s mentálním postižením raného a předškolního věku, služby poskytované rodinám s dětmi s mentálním postižením školního věku, služby poskytující podporu mladému člověku s mentálním postižením v období přechodu ze školy do světa práce. 9. - 12. Podpora osob s mentálním postižením v resortu školství - právní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, role školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, přechod z MŠ do ZŠ, volba školy, podpora poskytovaná rodinám, podpora poskytovaná žákům s mentálním postižením v prostředí ZŠ a při přechodu na střední školu, plánování budoucnosti. 13. Podpora osob s mentálním postižením v resortu služeb zaměstnanosti, pracovní rehabilitace, podporované zaměstnávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí vysvětlit psycho-sociální a kognitivní specifika mentálního postižení. |
Student umí popsat významy proměn postavené člověka s mentálním postižením ve společnosti a jejich odraz v teorii a praxi speciální pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí. |
Výsledky učení |
---|
Student umí popsat proměny v postavení člověka s postižením a člověka s mentálním postižením ve společnosti. |
Student umí vysvětlit aplikační možnosti lidsko-právního principu při vytváření strategických dokumentů a jejich implementaci v různých oblastech podpory člověka s mentálním postižením. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí realizovat a popsat proces podpory člověka s mentálním postižením s ohledem na příslušnou oblast podpory, individuální potřeby, věková specifika klienta v kontextu vzdělávání a sociálních služeb resp. sociální práce. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Čadilová, V.; Jůn, H.; Thorová, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.
-
Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-30830.
-
Franiok, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
-
Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.
-
Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
-
Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. 2015.
-
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Šiška, J.; Beadle-Brown, J.; Káňová, Š.; & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
-
Šiška, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, 2005.
-
Valenta, M.; Petráš, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012.
|