Předmět: Speciální pedagogika osob s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností
Kód předmětu KPG/SGPAS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Červená Jana, Mgr. et Mgr.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti si osvojí základní terminologii z oblasti problematiky žáků s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností včetně žáků nadaných a mimořádně nadaných se zaměřením na jejich začlenění do třídy. Porozumí základním charakteristikám a potřebám těchto dětí s důrazem na variabilitu jejich projevů. Získají teoretický základ pro aplikaci vhodných přístupů k těmto žákům. Seznámí se s některými praktickými zkušenostmi z oblasti pedagogické a psychologické péče o tyto děti a z komunikace s jejich rodinami a školami. Vyzkouší si některé metody nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí. Obsah: 1. Základní terminologie, typy poruch autistického spektra, inteligence, nadání, talent, tvořivost, intelektově nadaný žák, dvojí výjimečnost, 2. Dělení PAS podle funkčnosti a podle převažujícího typu sociální interakce, 3. Charakteristiky, projevy a potřeby jednotlivých typů žáků s PAS, 4. Vzdělávání žáků s PAS formy, metody, hodnocení, 5. Formy a metody podpory žáka s PAS při výuce a přípravě na vyučování. Strukturované učení, 6. Spolupráce s rodinou žáka s PAS, 7. Kazuistiky, příklady z praxe. Konkrétní příklady nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí, 8. Charakteristiky a typy nadaných žáků. Sociálně-emocionální problémy nadaných žáků. Poznávací potřeby nadaných žáků, 9. Identifikace nadaných žáků ve škole, 10. Formy a metody podpory nadaného žáka při výuce a přípravě na vyučování, 11. Specifické skupiny nadaných žáků a možnosti jejich podpory při výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat základní teoretická a epistemologická východiska oboru speciální pedagogika
orientovat se v systému poskytování sociálních služeb pro osoby s postižením
orientovat se v možnostech nastavení vzdělávacích drah pro osoby s postižením
Výsledky učení
charakterizovat osob s PAS prostřednictvím sociálních služeb a v oblasti zavádění podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z důvodů poruch autistického spektra, s dvojí výjimečností nebo mimořádného nadání.
Orientovat se v základní terminologii v oblasti podpory osob s PAS
orientovat se v klasifikaci poruch autistického spektra
orientovat se v možnostech nastavení vzdělávacích drah osob s PAS
charatkterizovat a vybrat metody a formy podpory nadaného žáka ve výuce a při přípravě na vyučování
mechanismů zavádění podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z důvodů
metod a forem podpory žáka s PAS ve výuce a př přípravě na vyučování
Orientovat se v nabídce služeb pro osoby s PAS a s dvojí výjimečností
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Individuální prezentace,
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Attwood, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál., 2005.
  • Beadle-Brown, J. et al. Imagining Autism: Feasibility of a Drama-Based Intervention on the Social, Communicative and Imaginative behaviour of Children with Autism. Autism: International Journal of Research and Practice. [Online], 2017.
  • Bělohlávková, L., Vosmik, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010.
  • Bittmannová, L., Bittmann, J. Podpora začlenění žáka s PAS do třídního kolektivu. Praha: Pasparta, 2017.
  • Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011.
  • Čadilová, V., Žampachová, Z. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
  • Čadilová, V., Žampachová, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
  • Čadilová, V., Žampachová, Z. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta, 2013.
  • Čadilová, V., Žampachová, Z. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro žáky s poruchami autistického spektra. Praha: Pasparta, 2016.
  • Hříbková, L. Nadané děti ve škole. In Bendl, S. ? Kucharská, A. (ed.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie, s. 134-139.. Praha: UK PedF, 2008.
  • Machů, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
  • Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015.
  • Portešová, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011.
  • Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
  • Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr