Vyučující
|
-
Červená Jana, Mgr. et Mgr.
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti si osvojí základní terminologii z oblasti problematiky žáků s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností včetně žáků nadaných a mimořádně nadaných se zaměřením na jejich začlenění do třídy. Porozumí základním charakteristikám a potřebám těchto dětí s důrazem na variabilitu jejich projevů. Získají teoretický základ pro aplikaci vhodných přístupů k těmto žákům. Seznámí se s některými praktickými zkušenostmi z oblasti pedagogické a psychologické péče o tyto děti a z komunikace s jejich rodinami a školami. Vyzkouší si některé metody nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí. Obsah: 1. Základní terminologie, typy poruch autistického spektra, inteligence, nadání, talent, tvořivost, intelektově nadaný žák, dvojí výjimečnost, 2. Dělení PAS podle funkčnosti a podle převažujícího typu sociální interakce, 3. Charakteristiky, projevy a potřeby jednotlivých typů žáků s PAS, 4. Vzdělávání žáků s PAS formy, metody, hodnocení, 5. Formy a metody podpory žáka s PAS při výuce a přípravě na vyučování. Strukturované učení, 6. Spolupráce s rodinou žáka s PAS, 7. Kazuistiky, příklady z praxe. Konkrétní příklady nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí, 8. Charakteristiky a typy nadaných žáků. Sociálně-emocionální problémy nadaných žáků. Poznávací potřeby nadaných žáků, 9. Identifikace nadaných žáků ve škole, 10. Formy a metody podpory nadaného žáka při výuce a přípravě na vyučování, 11. Specifické skupiny nadaných žáků a možnosti jejich podpory při výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní teoretická a epistemologická východiska oboru speciální pedagogika |
orientovat se v systému poskytování sociálních služeb pro osoby s postižením |
orientovat se v možnostech nastavení vzdělávacích drah pro osoby s postižením |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat osob s PAS prostřednictvím sociálních služeb a v oblasti zavádění podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z důvodů poruch autistického spektra, s dvojí výjimečností nebo mimořádného nadání. |
Orientovat se v základní terminologii v oblasti podpory osob s PAS |
orientovat se v klasifikaci poruch autistického spektra |
orientovat se v možnostech nastavení vzdělávacích drah osob s PAS |
charatkterizovat a vybrat metody a formy podpory nadaného žáka ve výuce a při přípravě na vyučování |
mechanismů zavádění podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z důvodů |
metod a forem podpory žáka s PAS ve výuce a př přípravě na vyučování |
Orientovat se v nabídce služeb pro osoby s PAS a s dvojí výjimečností |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Attwood, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál., 2005.
-
Beadle-Brown, J. et al. Imagining Autism: Feasibility of a Drama-Based Intervention on the Social, Communicative and Imaginative behaviour of Children with Autism. Autism: International Journal of Research and Practice. [Online], 2017.
-
Bělohlávková, L., Vosmik, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010.
-
Bittmannová, L., Bittmann, J. Podpora začlenění žáka s PAS do třídního kolektivu. Praha: Pasparta, 2017.
-
Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011.
-
Čadilová, V., Žampachová, Z. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Čadilová, V., Žampachová, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Čadilová, V., Žampachová, Z. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta, 2013.
-
Čadilová, V., Žampachová, Z. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro žáky s poruchami autistického spektra. Praha: Pasparta, 2016.
-
Hříbková, L. Nadané děti ve škole. In Bendl, S. ? Kucharská, A. (ed.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie, s. 134-139.. Praha: UK PedF, 2008.
-
Machů, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
-
Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015.
-
Portešová, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011.
-
Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
-
Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
|