Předmět: Speciální pedagogika osob s poruchami chování 1

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s poruchami chování 1
Kód předmětu KPG/SGPC1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Norma a normalita ve vědách o člověku a společnosti, 2. Základní terminologie sociální norma a deviace, porucha chování, sociální patologie, 3. Sociálně patologické jevy z pohledu sociologie a sociální psychologie, 4. Vývoj sociopatologických konceptů, 5. Socializace a její poruchy, 6. Mravní vývoj člověka, 7. Poruchy chování a jejich dělení, 8. Etiologické faktory predisponující, 9. Etiologické faktory preformující, 10. Etiologické faktory provokující, 11. Rodina v kontextu normy a patologie, 12. Historie rodiny, 13. Výchova v rodině.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky je schopen: Na základě znalostí ze střední školy charakterizovat poruchy chování. Na elementární úrovni popsat jednotlivé formy rizikového chování.
Odborné dovednosti
kriticky pracovat s odbornými a mediálními texty
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat poruchy chování a sociálně patologické jevy Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. Vyjmenuje jednotlivé druhy poruch chování
Odborné dovednosti
Analyzovat etiologické faktory poruch chování Interpretovat vztahy mravního vývoje a poruch chování
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Samostudium,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • BĚLÍK, V.; HOFERKOVÁ, S.; KRAUS, B. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
  • BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. Sociální pedagogika, sociální patologie.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
  • JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.. Praha, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr