Vyučující
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Norma a normalita ve vědách o člověku a společnosti, 2. Základní terminologie sociální norma a deviace, porucha chování, sociální patologie, 3. Sociálně patologické jevy z pohledu sociologie a sociální psychologie, 4. Vývoj sociopatologických konceptů, 5. Socializace a její poruchy, 6. Mravní vývoj člověka, 7. Poruchy chování a jejich dělení, 8. Etiologické faktory predisponující, 9. Etiologické faktory preformující, 10. Etiologické faktory provokující, 11. Rodina v kontextu normy a patologie, 12. Historie rodiny, 13. Výchova v rodině.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky je schopen: Na základě znalostí ze střední školy charakterizovat poruchy chování. Na elementární úrovni popsat jednotlivé formy rizikového chování. |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky pracovat s odbornými a mediálními texty |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat poruchy chování a sociálně patologické jevy Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. Vyjmenuje jednotlivé druhy poruch chování |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat etiologické faktory poruch chování Interpretovat vztahy mravního vývoje a poruch chování |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BĚLÍK, V.; HOFERKOVÁ, S.; KRAUS, B. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
-
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. Sociální pedagogika, sociální patologie.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
-
JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.. Praha, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
-
MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
|