Vyučující
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Poruchy chování dětského věku, 2. Agrese a agresivita přehled teorií, příčiny, projevy, prevence, 3. Sebevražednost, autoagresivita medicínský, psychologický a sociologický pohled, 4. Šikanování příčiny, řešení, prevence, 5. Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, 6. Násilí v rodině mimo CAN, 7. Delikvence nezletilých, kriminalita mladistvých a dospělých, 8. Rizikové sexuální chování, 9. Závislostní chování přehled, příčiny, diagnostika, prevence, látkové závislosti, 10. Závislostní chování činnostní závislosti, 11. Xenofobie, rasismus, 12. Problematika sekt.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- prokázat úroveň vědomostí z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost - vysvětlit, popsat a etiologicky zdůvodnit základní sociálně patologické jevy z předcházejícího předmětu |
Odborné dovednosti |
---|
- prokázat úroveň dovedností z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost - prokázat základní psychologické a sociologické teoretické koncepty aplikovat na konkrétní typy rizikového chování. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- užívat odbornou terminologii - klasifikuje hlavní etiologické faktory poruch chování - zařazuje poruchy chování podle věkového kritéria |
Odborné dovednosti |
---|
- orientace v právních normách ve sledované oblasti - výběru odpovídajících poradenských a terapeutických zařízení - vyjmenovat dokumenty podporující prevenci rizikového chování a sděluje jejich obsah. - popsat a analyzovat hlavní sociálně patologické jevy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
COWAN, Douglas E.; BROMLEY, D. G.; VOJTÍŠEK, Z., ed. Sekty a nová náboženství.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3163-6.
-
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta,, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha: Portál, 2019. ISBN ISBN 978-80-262-1.
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
KALINA, K. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
-
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Kucharská, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Matoušek, Oldřich; Pazlarová, Hana. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí : dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
-
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
-
PROCHÁZKOVÁ, L.; SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat.. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-46-6.
-
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
|