Předmět: Speciální pedagogika osob s poruchami chování 2

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s poruchami chování 2
Kód předmětu KPG/SGPC2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poruchy chování dětského věku, 2. Agrese a agresivita přehled teorií, příčiny, projevy, prevence, 3. Sebevražednost, autoagresivita medicínský, psychologický a sociologický pohled, 4. Šikanování příčiny, řešení, prevence, 5. Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, 6. Násilí v rodině mimo CAN, 7. Delikvence nezletilých, kriminalita mladistvých a dospělých, 8. Rizikové sexuální chování, 9. Závislostní chování přehled, příčiny, diagnostika, prevence, látkové závislosti, 10. Závislostní chování činnostní závislosti, 11. Xenofobie, rasismus, 12. Problematika sekt.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- prokázat úroveň vědomostí z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost - vysvětlit, popsat a etiologicky zdůvodnit základní sociálně patologické jevy z předcházejícího předmětu
Odborné dovednosti
- prokázat úroveň dovedností z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost - prokázat základní psychologické a sociologické teoretické koncepty aplikovat na konkrétní typy rizikového chování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- užívat odbornou terminologii - klasifikuje hlavní etiologické faktory poruch chování - zařazuje poruchy chování podle věkového kritéria
Odborné dovednosti
- orientace v právních normách ve sledované oblasti - výběru odpovídajících poradenských a terapeutických zařízení - vyjmenovat dokumenty podporující prevenci rizikového chování a sděluje jejich obsah. - popsat a analyzovat hlavní sociálně patologické jevy
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • COWAN, Douglas E.; BROMLEY, D. G.; VOJTÍŠEK, Z., ed. Sekty a nová náboženství.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3163-6.
  • ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta,, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha: Portál, 2019. ISBN ISBN 978-80-262-1.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KALINA, K. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Kucharská, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • Matoušek, Oldřich; Pazlarová, Hana. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí : dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • PROCHÁZKOVÁ, L.; SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat.. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-46-6.
  • Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr