Lecturer(s)
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Child - age behaviour disorders, 2. Aggression and aggression-overview of theories, causes, speeches, prevention, 3. Suicidal tendencies, autoaggression - medical, psychological and sociological view, 4. Bullying-causes, solutions, prevention, 5. Tortured, truncated and abused child syndrome, 6. Violence in the family outside of CAN, 7. Delinquency minors, juvenile delinquency and adults, 8. Risky sexual Behavior, 9. Addiction behavior - overview, causes, diagnostics, prevention, substance dependence, 10. Dependency behavior of activity dependencies, 11. Xenophobia, racism, 12. The issue of sects.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Task-based study method, Individual study, Self-study of literature, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
-Demonstrate the level of knowledge from the previous subject which would allow for functional content continuity -Explain, describe and etiologicky justify basic socio-pathological phenomena from the previous subject |
Skills |
---|
-Demonstrate the level of skills of the previous subject which would allow for functional content continuity -Demonstrate basic psychological and sociological theoretical concepts to apply to specific types of risk behaviour. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
-To use the technical terminology -Classifies the main aetiological factors of behavioural disorders -classifies behavioural disorders according to age criteria |
Skills |
---|
-Orientation in legal norms in the monitored area -Selection of appropriate advisory and therapeutic facilities -List documents supporting the prevention of risk behaviour and communicate their content. -Describe and analyse the main socio-pathological phenomena |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Task-based study method |
Self-study of literature |
Individual study |
Discussion |
Interactive lecture |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Competences |
---|
Seminar |
Lecture |
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Oral exam |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
COWAN, Douglas E.; BROMLEY, D. G.; VOJTÍŠEK, Z., ed. Sekty a nová náboženství.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3163-6.
-
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta,, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha: Portál, 2019. ISBN ISBN 978-80-262-1.
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
KALINA, K. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
-
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Kucharská, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Matoušek, Oldřich; Pazlarová, Hana. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí : dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
-
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
-
PROCHÁZKOVÁ, L.; SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat.. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-46-6.
-
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
|