Vyučující
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Eva, Mgr.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Speciálně pedagogická průběžná praxe 1 je svou povahou výběrová. Student ji absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující služby osobám s postižením, ve kterých nacházejí uplatnění speciální pedagogové napříč resorty (školské či zdravotnické organizace zajišťující veřejně prospěšné služby či organizace poskytující sociální služby ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách. Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia. Pro průběžnou praxi 1 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. Zbylá setkání jsou věnována instruktáži a shrnutí praxí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 72 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním |
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Odborné dovednosti |
---|
Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy |
orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty |
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce |
chápat roli jednotlivých odborníků v organizaci |
Odborné dovednosti |
---|
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním) |
posoudit klientovu sociální situaci |
vytvářet plán práce s klientem |
umět zvolit vhodný způsob intervence |
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta |
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory |
umět vést základní dokumentaci o klientovi s ohledem na etický kodex a kodex GDPR |
aktivně se zapojit do práce týmu |
orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace |
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
dokázat pracovat na svém odborném růstu |
dokázat pracovat se zpětnou vazbou |
dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí |
vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe |
Obecné způsobilosti |
---|
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
|