Předmět: Speciálně pedagogická průběžná praxe 1

« Zpět
Název předmětu Speciálně pedagogická průběžná praxe 1
Kód předmětu KPG/SGPP1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Eva, Mgr.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Speciálně pedagogická průběžná praxe 1 je svou povahou výběrová. Student ji absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující služby osobám s postižením, ve kterých nacházejí uplatnění speciální pedagogové napříč resorty (školské či zdravotnické organizace zajišťující veřejně prospěšné služby či organizace poskytující sociální služby ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách. Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia. Pro průběžnou praxi 1 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. Zbylá setkání jsou věnována instruktáži a shrnutí praxí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 72 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.)
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU
Odborné dovednosti
Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy
orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce
chápat roli jednotlivých odborníků v organizaci
Odborné dovednosti
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR
orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním)
posoudit klientovu sociální situaci
vytvářet plán práce s klientem
umět zvolit vhodný způsob intervence
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce
rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory
umět vést základní dokumentaci o klientovi s ohledem na etický kodex a kodex GDPR
aktivně se zapojit do práce týmu
orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost.
dokázat pracovat na svém odborném růstu
dokázat pracovat se zpětnou vazbou
dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí
vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe
Obecné způsobilosti
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
  • Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
  • Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010.
  • Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr