|
Vyučující
|
-
Eberlová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Míková Martina, Mgr. Ph.D.
-
Rusková Lenka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením. Student průběžnou praxi 2 vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb. Pro průběžnou praxi 2 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. První a poslední týden v semestru je věnován instruktáži a závěrečnému shrnutí. Obsah: 1. týden semestru: instruktáž pro studenty 2. až 9. týden semestru: praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením (různé typy postižení, různé věkové skupiny)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 54 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
| Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním |
| Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
| Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU |
| Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětu Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě rozumí roli jednotlivých odborníků v organizaci. |
| znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
| rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy |
| orientovat se v legislativě vztahující se k uplatnění speciálního pedagoga v resortu MPSV |
| rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce |
| rozumět roli jednotlivých odborníků v organizaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou. |
| dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
| vystupovat v souladu s profesní identitou |
| Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi. |
| Orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním) |
| posoudit klientovu sociální situaci |
| vytvářet plán práce s klientem |
| umět zvolit vhodný způsob intervence |
| umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta |
| realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
| rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory |
| umět vést základní dokumentaci o klientovi |
| Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
| dokázat pracovat na svém odborném růstu |
| dokázat pracovat se zpětnou vazbou |
| dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí |
| vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
|