Předmět: Speciálně pedagogická průběžná praxe 2

« Zpět
Název předmětu Speciálně pedagogická průběžná praxe 2
Kód předmětu KPG/SGPP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením. Student průběžnou praxi 2 vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb. Pro průběžnou praxi 2 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. První a poslední týden v semestru je věnován instruktáži a závěrečnému shrnutí. Obsah: 1. týden semestru: instruktáž pro studenty 2. až 9. týden semestru: praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením (různé typy postižení, různé věkové skupiny)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 54 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.)
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU
Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám.
Odborné dovednosti
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětu Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1).
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě rozumí roli jednotlivých odborníků v organizaci.
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy
orientovat se v legislativě vztahující se k uplatnění speciálního pedagoga v resortu MPSV
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce
rozumět roli jednotlivých odborníků v organizaci
Odborné dovednosti
V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou.
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR
vystupovat v souladu s profesní identitou
Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi.
Orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním)
posoudit klientovu sociální situaci
vytvářet plán práce s klientem
umět zvolit vhodný způsob intervence
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce
rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory
umět vést základní dokumentaci o klientovi
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost.
dokázat pracovat na svém odborném růstu
dokázat pracovat se zpětnou vazbou
dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí
vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe
Obecné způsobilosti
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Řešení problémů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
  • Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
  • Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr