Vyučující
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením. Student průběžnou praxi 2 vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb. Pro průběžnou praxi 2 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. První a poslední týden v semestru je věnován instruktáži a závěrečnému shrnutí. Obsah: 1. týden semestru: instruktáž pro studenty 2. až 9. týden semestru: praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením (různé typy postižení, různé věkové skupiny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 54 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním |
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětu Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1). |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě rozumí roli jednotlivých odborníků v organizaci. |
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy |
orientovat se v legislativě vztahující se k uplatnění speciálního pedagoga v resortu MPSV |
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce |
rozumět roli jednotlivých odborníků v organizaci |
Odborné dovednosti |
---|
V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou. |
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
vystupovat v souladu s profesní identitou |
Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi. |
Orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním) |
posoudit klientovu sociální situaci |
vytvářet plán práce s klientem |
umět zvolit vhodný způsob intervence |
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta |
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory |
umět vést základní dokumentaci o klientovi |
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
dokázat pracovat na svém odborném růstu |
dokázat pracovat se zpětnou vazbou |
dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí |
vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe |
Obecné způsobilosti |
---|
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
|