Vyučující
|
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb. Pro souvislou praxi 1 jsou vyhrazeny tři týdny (15 pracovních dnů) v semestru vymezené ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 7 hodin denně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 105 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 21 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Před nástupem na praxi student prostuduje zdroje a podklady vztahující se k praxím. Předpokládá se, že student se seznámí minimálně s následujícími dokumenty: 1. Platná legislativa (Školský zákon a jeho prováděcí vyhláška, Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách a jeho prováděcí vyhláška), 2. Etický kodex sociálního pracovníka ČR, 3. Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU, 4. Pravidla pro výkon odborné praxe. Student je povinen seznámit se s obsahem jednotlivých dokumentů, které jsou třeba doložit k zápočtu, v Průvodci odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU a rovněž tak na webu k praxím. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětů Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1) a Speciálně pedagogická praxe průběžná 2 (KPG/SGPP2). |
Obecné způsobilosti |
---|
Úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení Speciálně pedagogické souvislé praxe 1 předpokládá, že: 1. student ve stanoveném termínu před zahájením semestru aktivně vyhledává informace k praxím a odbornému praktickému vzdělávání na webových stránkách odborných praxí studijního programu Speciální pedagogika, 2. student odpovídá za vyřízení administrativy k odborné praxi. Sám kontaktuje (osobně či telefonicky) příslušnou instituci a dohodne se na absolvování praxe s koordinátorem (či instruktorem praxe), 3. pomocí systému registrace na webových stránkách praxí vyhotoví student smlouvu ve trojím vyhotovení a každý výtisk opatří svým podpisem, 4. student je povinen podrobně se seznámit se smlouvou o uskutečnění praxe a dodržovat její podmínky včetně mlčenlivosti, 5. student k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, způsobu práce a specifičnosti dané speciálně pedagogické oblasti a 6. při výkonu praxe je student zodpovědný za reprezentování VŠ v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě chápe roli jednotlivých odborníků v organizaci. |
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy podporující skupinu osob s postižením |
orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty |
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce |
chápat roli jednotlivých odborníků v organizacích poskytujících podporu osobám s postižením |
Odborné dovednosti |
---|
V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou. |
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
rozvíjet účinnou komunikaci |
vystupovat v souladu s profesní identitou |
Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory . |
orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním) |
umět posoudit klientovu sociální situaci |
umět vytvářet plán práce s klientem |
umět volit vhodný způsob intervence |
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta |
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
umět rozeznat rizikové faktory spolupráce s klientem |
umět stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi |
Ve vztahu k organizaci se student aktivně se zapojuje do práce týmu, orientuje se a dodržuje vnitřní pravidla organizace a přispívá k rozvoji organizace. |
aktivně se zapojit do práce týmu |
orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace |
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
dokázat pracovat na svém odborném růstu |
dokázat pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí |
dokladovat a umět vyhodnocovat vlastní činnost |
Obecné způsobilosti |
---|
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
|