Předmět: Speciálně pedagogická praxe souvislá 1

« Zpět
Název předmětu Speciálně pedagogická praxe souvislá 1
Kód předmětu KPG/SGPS1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb. Pro souvislou praxi 1 jsou vyhrazeny tři týdny (15 pracovních dnů) v semestru vymezené ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 7 hodin denně.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 105 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 21 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Před nástupem na praxi student prostuduje zdroje a podklady vztahující se k praxím. Předpokládá se, že student se seznámí minimálně s následujícími dokumenty: 1. Platná legislativa (Školský zákon a jeho prováděcí vyhláška, Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách a jeho prováděcí vyhláška), 2. Etický kodex sociálního pracovníka ČR, 3. Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU, 4. Pravidla pro výkon odborné praxe. Student je povinen seznámit se s obsahem jednotlivých dokumentů, které jsou třeba doložit k zápočtu, v Průvodci odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU a rovněž tak na webu k praxím.
Odborné dovednosti
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětů Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1) a Speciálně pedagogická praxe průběžná 2 (KPG/SGPP2).
Obecné způsobilosti
Úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení Speciálně pedagogické souvislé praxe 1 předpokládá, že: 1. student ve stanoveném termínu před zahájením semestru aktivně vyhledává informace k praxím a odbornému praktickému vzdělávání na webových stránkách odborných praxí studijního programu Speciální pedagogika, 2. student odpovídá za vyřízení administrativy k odborné praxi. Sám kontaktuje (osobně či telefonicky) příslušnou instituci a dohodne se na absolvování praxe s koordinátorem (či instruktorem praxe), 3. pomocí systému registrace na webových stránkách praxí vyhotoví student smlouvu ve trojím vyhotovení a každý výtisk opatří svým podpisem, 4. student je povinen podrobně se seznámit se smlouvou o uskutečnění praxe a dodržovat její podmínky včetně mlčenlivosti, 5. student k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, způsobu práce a specifičnosti dané speciálně pedagogické oblasti a 6. při výkonu praxe je student zodpovědný za reprezentování VŠ v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla.
Výsledky učení
Odborné znalosti
V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě chápe roli jednotlivých odborníků v organizaci.
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy podporující skupinu osob s postižením
orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce
chápat roli jednotlivých odborníků v organizacích poskytujících podporu osobám s postižením
Odborné dovednosti
V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou.
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR
rozvíjet účinnou komunikaci
vystupovat v souladu s profesní identitou
Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory .
orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním)
umět posoudit klientovu sociální situaci
umět vytvářet plán práce s klientem
umět volit vhodný způsob intervence
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce
umět rozeznat rizikové faktory spolupráce s klientem
umět stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi
Ve vztahu k organizaci se student aktivně se zapojuje do práce týmu, orientuje se a dodržuje vnitřní pravidla organizace a přispívá k rozvoji organizace.
aktivně se zapojit do práce týmu
orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost.
dokázat pracovat na svém odborném růstu
dokázat pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí
dokladovat a umět vyhodnocovat vlastní činnost
Obecné způsobilosti
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
  • Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
  • Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
  • Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr