Vyučující
|
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících škol prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o školu vzdělávající (mimo jiné) i žáky s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. Pro souvislou praxi 2 jsou vyhrazeny tři týdny (15 pracovních dnů) v semestru vymezené ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 7 hodin denně. Studenti jsou v rámci praxe uvedeni do školní praxe a činnosti asistentů pedagoga. Zažijí kontinuální práci učitele v jedné školní třídě, uvidí pokroky žáků, budou přítomni při zprostředkování nových poznatků učitelem. Student si odnese komplexní představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě v delším časovém úseku, jak funguje chod školy a jakými kompetencemi musí disponovat asistent pedagoga. Student se ocitá v aktivní roli asistenta pedagoga Seznámí se a získá představu o výukových strategiích, seznamuje se s širší školní dokumentací a konkrétní podobou ŠVP školy, má příležitost aktivně se zapojit do výuky. Student sleduje prostředí školy, klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 105 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 21 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou zdárně absolvované předměty KPG/ZDPP, KPG/OPGP a KPG/PDKT, znalost základních poznatků o vyučování orientovaném na žáka, znalost RVP pro ZV, schopnost pozorovat a své pozorování zapisovat. |
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním. |
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat znalosti získané v předmětech KPG/ZDPP, KPG/OPGP a KPG/PDKT, znalost základních poznatků o vyučování orientovaném na žáka, znalost RVP pro ZV, schopnost pozorovat a své pozorování zapisovat. |
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětů Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1) a Speciálně pedagogická praxe průběžná 2 (KPG/SGPP2). |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
V oblasti znalostí se student orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga mj. v resortu MŠMT. Student: 1. získá představu o tom, jak vypadá práce asistenta pedagoga ve vybrané školní třídě, 2. získá představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí žáků, vedoucích k naplňování konkrétních očekávaných výstupů, 3. seznámí se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu, 4. bude mít příležitost pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků, 5. získá možnost zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou, 6. rozvine svoji schopnost reflektovat prožité a učit se z toho. |
získat představu o tom, jak vypadá práce asistenta pedagoga ve vybrané školní třídě |
získat představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí žáků vedoucích k naplňování konkrétních očekávaných výstupů |
seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu |
doložit znalost práce asistenta pedagoga s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků |
doložit znalost spektra mimoškolních aktivit nabízejících se školním třídám |
doložit znalost úlohy reflexe v práci pomáhajících pracovníků |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků |
osvojit si dovednost práce s dětmi v mimoškolních aktivitách |
osvojit si dovednost reflexe |
Obecné způsobilosti |
---|
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
-
Henriksen, J.- O., Vetlesen, A., J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Kendíková J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017.
-
Lukavská, E. Pozor, děti!. Dobrá Voda: Vyadavatelství a Nakladatelství Aleš Čeněk, 2003.
-
Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. Olomouc: UP, 2015.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. 2012.
|