Předmět: Speciálně pedagogická praxe souvislá 2

« Zpět
Název předmětu Speciálně pedagogická praxe souvislá 2
Kód předmětu KPG/SGPS2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících škol prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o školu vzdělávající (mimo jiné) i žáky s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. Pro souvislou praxi 2 jsou vyhrazeny tři týdny (15 pracovních dnů) v semestru vymezené ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 7 hodin denně. Studenti jsou v rámci praxe uvedeni do školní praxe a činnosti asistentů pedagoga. Zažijí kontinuální práci učitele v jedné školní třídě, uvidí pokroky žáků, budou přítomni při zprostředkování nových poznatků učitelem. Student si odnese komplexní představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě v delším časovém úseku, jak funguje chod školy a jakými kompetencemi musí disponovat asistent pedagoga. Student se ocitá v aktivní roli asistenta pedagoga Seznámí se a získá představu o výukových strategiích, seznamuje se s širší školní dokumentací a konkrétní podobou ŠVP školy, má příležitost aktivně se zapojit do výuky. Student sleduje prostředí školy, klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 105 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 21 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou zdárně absolvované předměty KPG/ZDPP, KPG/OPGP a KPG/PDKT, znalost základních poznatků o vyučování orientovaném na žáka, znalost RVP pro ZV, schopnost pozorovat a své pozorování zapisovat.
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.)
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním.
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU.
Odborné dovednosti
Aplikovat znalosti získané v předmětech KPG/ZDPP, KPG/OPGP a KPG/PDKT, znalost základních poznatků o vyučování orientovaném na žáka, znalost RVP pro ZV, schopnost pozorovat a své pozorování zapisovat.
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětů Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1) a Speciálně pedagogická praxe průběžná 2 (KPG/SGPP2).
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
V oblasti znalostí se student orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga mj. v resortu MŠMT. Student: 1. získá představu o tom, jak vypadá práce asistenta pedagoga ve vybrané školní třídě, 2. získá představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí žáků, vedoucích k naplňování konkrétních očekávaných výstupů, 3. seznámí se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu, 4. bude mít příležitost pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků, 5. získá možnost zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou, 6. rozvine svoji schopnost reflektovat prožité a učit se z toho.
získat představu o tom, jak vypadá práce asistenta pedagoga ve vybrané školní třídě
získat představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí žáků vedoucích k naplňování konkrétních očekávaných výstupů
seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu
doložit znalost práce asistenta pedagoga s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků
doložit znalost spektra mimoškolních aktivit nabízejících se školním třídám
doložit znalost úlohy reflexe v práci pomáhajících pracovníků
Odborné dovednosti
pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků
osvojit si dovednost práce s dětmi v mimoškolních aktivitách
osvojit si dovednost reflexe
Obecné způsobilosti
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
  • Henriksen, J.- O., Vetlesen, A., J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
  • Kendíková J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017.
  • Lukavská, E. Pozor, děti!. Dobrá Voda: Vyadavatelství a Nakladatelství Aleš Čeněk, 2003.
  • Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. Olomouc: UP, 2015.
  • Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr