Předmět: Reflektované exkurze do speciálně pedagogických zařízení

« Zpět
Název předmětu Reflektované exkurze do speciálně pedagogických zařízení
Kód předmětu KPG/SGRE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Úvodní setkání a instruktáž studentů, rozdělení studentů do skupin, 2. - 12. Exkurze do školských zařízení, 13. Závěrečné kolokvium, shrnutí,

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Mít orientaci a charakterizovat organizace a instituce, ve kterých se typicky zaměstnávají absolventi programu Speciální pedagogika
Orientovat se v základních teoreticko-metodologických východiscích práce speciálního pedagoga
Odborné dovednosti
Aplikovat teoretické poznatky z předmětu Uvedení do speciální a inkluzivní pedagogiky (KPG/SGIP).
Aplikovat teoretické poznatky ze Základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Reflektované exkurze do zařízení vedou studenta k rozšíření obzorů v oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky a poznání speciálně pedagogického terénu. Je zaměřena na získávání a rozvíjení kompetencí, které jsou potřebné k výchově, vzdělávání a celoživotnímu doprovázení jedinců se zdravotním postižením.
vyjmenovat možné vzdělávací dráhy pro osoby s různým typem postižení.
charakterizovat jednotlivé alternativní & inovativní přístupy ke vzdělávání a jejich specifika v přístupu k žákům, včetně žáků s SVP.
charakterizovat náplň práce speciálního pedagoga ve speciálně pedagogickém centru.
charakterizovat náplň práce speciálního pedagoga v pedagogicko- psychologické poradně.
charakterizovat náplň práce školního speciálního pedagoga.
Odborné dovednosti
Dokázat písemně i ústně reflektovat zkušenosti nabyté při exkurzích do organizací zdravotně postižených.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi.. Brno: Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
  • Společnost sociálních pracovníků ČR. Etický kodex sociálních pracovníků ČR. Praha, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr