Vyučující
|
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Úvodní setkání a instruktáž studentů, rozdělení studentů do skupin, 2. - 12. Exkurze do školských zařízení, 13. Závěrečné kolokvium, shrnutí,
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Mít orientaci a charakterizovat organizace a instituce, ve kterých se typicky zaměstnávají absolventi programu Speciální pedagogika |
Orientovat se v základních teoreticko-metodologických východiscích práce speciálního pedagoga |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky z předmětu Uvedení do speciální a inkluzivní pedagogiky (KPG/SGIP). |
Aplikovat teoretické poznatky ze Základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Reflektované exkurze do zařízení vedou studenta k rozšíření obzorů v oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky a poznání speciálně pedagogického terénu. Je zaměřena na získávání a rozvíjení kompetencí, které jsou potřebné k výchově, vzdělávání a celoživotnímu doprovázení jedinců se zdravotním postižením. |
vyjmenovat možné vzdělávací dráhy pro osoby s různým typem postižení. |
charakterizovat jednotlivé alternativní & inovativní přístupy ke vzdělávání a jejich specifika v přístupu k žákům, včetně žáků s SVP. |
charakterizovat náplň práce speciálního pedagoga ve speciálně pedagogickém centru. |
charakterizovat náplň práce speciálního pedagoga v pedagogicko- psychologické poradně. |
charakterizovat náplň práce školního speciálního pedagoga. |
Odborné dovednosti |
---|
Dokázat písemně i ústně reflektovat zkušenosti nabyté při exkurzích do organizací zdravotně postižených. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi.. Brno: Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
-
Společnost sociálních pracovníků ČR. Etický kodex sociálních pracovníků ČR. Praha, 2005.
|