Vyučující
|
-
Ulmová Alena, PhDr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Narušený vývoj řeči a opožděný vývoj řeči. 2. Specificky narušený vývoj řeči. 3. Narušení zvuku řeči. 4. Orofaciální rozštěpové vady a palatolalie. 5. Získaná neurotická nemluvnost - mutismus. 6. Dysartrie. 7. Narušení plynulosti řeči - balbuties, tumultus sermonis. 8. Symptomatické vady řeči. 9. Alternativní a augmentativní komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat vývoj řeči u dítěte |
Definovat základní logopedické termíny |
Vyjmenovat příčiny a důsledky vad řeči, a možnosti diagnostiku a prevence |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky týkající se vývoje výchovy a vzdělávání u osob s narušenou komunikační schopností. Je schopen charakterizovat možnosti logopedické intervence. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat, klasifikovat a popsat vady řeči |
Představit systém logopedické péče a prevence |
Vyjmenovat a popsat metody alternativní a augmentativní komunikace |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v jednotlivých okruzích narušené komunikační schopnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
-
NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
-
Neubauer, Karel. Logopedie : učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. Vyd. 2. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
-
VITÁSKOVÁ, K.; PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1088-5.
|