Předmět: Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností 2

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností 2
Kód předmětu KPG/SGRP2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ulmová Alena, PhDr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Narušený vývoj řeči a opožděný vývoj řeči. 2. Specificky narušený vývoj řeči. 3. Narušení zvuku řeči. 4. Orofaciální rozštěpové vady a palatolalie. 5. Získaná neurotická nemluvnost - mutismus. 6. Dysartrie. 7. Narušení plynulosti řeči - balbuties, tumultus sermonis. 8. Symptomatické vady řeči. 9. Alternativní a augmentativní komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat vývoj řeči u dítěte
Definovat základní logopedické termíny
Vyjmenovat příčiny a důsledky vad řeči, a možnosti diagnostiku a prevence
Odborné dovednosti
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky týkající se vývoje výchovy a vzdělávání u osob s narušenou komunikační schopností. Je schopen charakterizovat možnosti logopedické intervence.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vyjmenovat, klasifikovat a popsat vady řeči
Představit systém logopedické péče a prevence
Vyjmenovat a popsat metody alternativní a augmentativní komunikace
Odborné dovednosti
Orientovat se v jednotlivých okruzích narušené komunikační schopnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
  • NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
  • Neubauer, Karel. Logopedie : učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. Vyd. 2. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
  • VITÁSKOVÁ, K.; PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1088-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr