Lecturer(s)
|
-
Štádler Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Morozova Irena, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Inclusive approaches in education - basic concepts and theoretical starting points 2. Education of pupils with special educational needs and gifted pupils in the Czech Republic - legislation and school practice 3. A system of support for the education of pupils with special educational needs 4. Support for gifted pupils in education 5. Counseling for pupils with special educational needs and gifted pupils in schools and school facilities 6. Methods of transmission the didactic content of education 7. Forms and methods of support for pupils in teaching and preparation for school 8. Learning task as a basis for creating a learning environment and encouraging student's learning 9. Individualization and differentiation in education 10. Pedagogical and school assistance 11. The environment and climate of the inclusive school 12. Evaluation in inclusive education 13. Leisure time of the pupil and its pedagogical use, cooperation with the family
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Popsat základní edukační specifika jedinců s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb |
Definovat základní prvky sociálně-inkluzivního paradigma |
Představit orientačně aktuální systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
learning outcomes |
---|
To describe the structure of the support system for pupils with special educational needs |
To introduce school counseling facilities and their services |
To outline and describe the basic didactic methods in education - especially with focus on individuals with special educational needs |
Skills |
---|
To apply recommended support for pupils with special educational needs in education |
To apply elementary didactic methods in education within a heterogeneous group of pupils |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Seminar |
assessment methods |
---|
Test |
Portfolio |
Recommended literature
|
-
Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Havel, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: MU, 2014.
-
Knotová, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
-
KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Stará, Jana; Zemanová, Blanka; Horská, Petra. Obecná didaktika I. - Plánování výuky. Praha: PedF UK. 2020.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|